Badania opinii internautów za 2020 rok wskazały na ogromny sukces InPostu na rynku logistycznym w Polsce – po raz pierwszy Paczkomaty wyprzedziły kuriera jako najczęściej wykorzystywana metoda dostawy przesyłek z e-commerce. Paczkomaty zaczynają też doganiać Pocztę Polską jako sposób przesyłki paczek dla klientów indywidualnych. Niewątpliwie jednym z powodów jest pandemia, która przyczyniła się do zwiększenia obrotów w e-commerce, a co za tym idzie do nasilenia występujących od dawna trendów. Sukces Paczkomatów to jednak również efekt intensywnych działań operatora: zwiększenia liczby urządzeń (jest ich już 10 tysięcy!) oraz wprowadzenia licznych innowacji, wśród których wyróżnia się dedykowana aplikacja mobilna InPost Mobile, pozwalająca między innymi na bezdotykowe otwieranie skrytek, a od niedawna także nadawanie przesyłek.
Paczkomat w badaniach rynku
Jak dowiadujemy się z raportu Gemius o e-commerce w Polsce na 2020 rok, Paczkomaty wreszcie prześcignęły przesyłki kurierskie jako najpopularniejsza forma dostawy. Z raportu dowiadujemy się, że aż 61% ankietowanych internautów zadeklarowało, że podczas zakupów w sieci najczęściej korzystają z dostawy do „maszyny paczkowej” (co w praktyce oznacza Paczkomat). Podczas gdy na dostawę kurierem bezpośrednio do domu lub miejsca pracy wskazało 55% respondentów. Podobne wyniki przyniosły badania przeprowadzone w kwietniu 2020 przez Kantar Polska, w których aż 80% ankietowanych wybrało Paczkomat, a 70% – kuriera. Jest to kulminacją wieloletniego trendu – w kolejnych dorocznych badaniach Gemius popularność Paczkomatów stale rosła. Badania Kantara wykazały też, że Paczkomaty zaczynają doganiać usługi Poczty Polskiej jako metoda nadawania przesyłek wykorzystywana przez klientów indywidualnych. Wskazało na nią aż 51% ankietowanych internautów, podczas gdy nadanie paczki w urzędzie pocztowym wybrało 53% respondentów. To również niewątpliwy sukces, do którego przyczyniły się innowacje wprowadzone przez operatora. Nowowprowadzona możliwość nadania paczki sprawi być może, że wkrótce Paczkomat prześcignie w tej kategorii urzędy pocztowe.
Aplikacja InPost Mobile:
Śledzenie paczki za pomocą aplikacji
Podstawową funkcjonalnością jaką aplikacja InPost Mobile oferuje użytkownikom jest śledzenie przesyłek. Aktywując aplikację InPost Mobile klient uzyskuje dostęp do listy wszystkich przesyłek powiązanych z zarejestrowanym w aplikacji InPost numerem telefonu (a więc zarówno tych do odbioru, jak i tych przez niego nadanych). Po włączeniu powiadomień push aplikacja InPost Mobile będzie wyświetlać powiadomienia w telefonie za każdym razem kiedy zmieni się status przesyłki: od momentu przygotowania paczki w systemie operatora, do jej wyjęcia z Paczkomatu. Co więcej, dzięki dostępowi do technologii lokalizacyjnych telefonu, aplikacja wyświetli także powiadomienie kiedy klient znajdzie się w pobliżu Paczkomatu, w którym czeka na niego przesyłka . Jest to innowacyjne rozwiązanie, dzięki któremu nie umknie ci możliwość odebrania paczki szybciej przy okazji innych zajęć. Użytkownik może też nadawać nazwy swoim paczkom i w każdej chwili sprawdzić ich status z ekranu aplikacji. Funkcjonalność ta dostępna jest nawet dla użytkowników, którzy nie zarejestrowali w aplikacji numeru telefonu – po wpisaniu kodu paczki w aplikacji InPost można zobaczyć jej status tak samo jak na stronie operatora.
Aplikacja mobilna InPost:
Otwieranie Paczkomatu zdalnie
Funkcjonalnością, która być może najbardziej spodobała się klientom w czasie pandemii jest zdalne otwieranie Paczkomatu. Chcąc odebrać paczkę z Paczkomatu wystarczy uruchomić aplikację, znaleźć przesyłkę na liście i wybrać opcję otwarcia skrytki zdalnie. Po sprawdzeniu czy użytkownik faktycznie znajduje się w pobliżu wybranego paczkomatu i potwierdzeniu, że na pewno chcesz otworzyć skrytkę, aplikacja pokaże ci lokalizację skrytki względem ekranu Paczkomatu i otworzy skrytkę zdalnie. Możesz teraz wyjąć paczkę ze skrytki. Po zamknięciu drzwiczek masz jeszcze możliwość ponownego otwarcia skrytki lub potwierdzenia odbioru. Odbiór przesyłki z Paczkomatu za pomocą zdalnego otwierania skrytki oznacza, że możesz szybciej odebrać przesyłki z urządzenia unikając kolejek przy Paczkomacie. Nie musisz przy tym dotykać ekranu urządzenia, którego przecież dotykało wcześniej nie wiadomo ile osób, co jest szczególnie cenne w czasie pandemii.
Aplikacja InPost Mobile:
Nadawanie paczki za pomocą aplikacji
InPost już od jakiegoś czasu udostępnia innowacyjną usługę sieciową Szybkie Nadania, która pozwala klientom nadać paczkę bez potrzeby zakładania konta w systemie operatora. Rozwiązanie to zapewne przyczyniło się do wzrostu popularności Paczkomatów jako opcji nadania paczki wśród klientów indywidualnych. Jeszcze wcześniej jednym z dostępnych rozwiązań była nadanie paczki bez etykiety bezpośrednio w wybranych Paczkomatach. Niedawno pojawiła się również możliwość nadania paczek przez aplikację InPost. W tym przypadku również nie ma potrzeby drukowania etykiety, a do nadania paczki można wykorzystać dowolny Paczkomat. Paczkomat nie musi przy tym być miejscem docelowym przesyłki – jest również możliwości nadania w aplikacji przesyłki kurierskiej. Samo nadanie paczki jest równie proste co jej odbiór w Paczkomacie – wystarczy wybrać odpowiednią opcję w aplikacji mobilnej (strzałka na dole po środku), wypełnić formularz i zapłacić blikiem. Teraz wystarczy już udać się do Paczkomatu – po zeskanowaniu kodu QR z aplikacji otworzy się skrytka – po włożeniu paczki do skrytki i zamknięciu drzwiczek przesyłkę można uznać za nadaną. Oprócz kodu QR w aplikacji użytkownik dostaje też maila z tradycyjnym kodem nadania, który można wpisać na ekranie Paczkomatu.