Co daje outsourcing usług logistycznych?

Mimo zawirowań gospodarczych związanych z pandemią firmy działające w branży e-commerce najczęściej odnotowywały wyraźne wzrosty obrotów. Z ostrożności czy z konieczności, coraz więcej klientów robi zakupy on-line, a niejedna firma zdecydowała się na rozwinięcie działalności w sieci. Powstają też coraz to nowe firmy e-handlowe, chcące skorzystać z sytuacji. Jednak oprócz prowadzenia podstawowej działalności z e-handlem wiążą się liczne skomplikowane zadania zapleczowe. W celu optymalizacji tych procesów i obniżenia kosztów operacyjnych warto zdać się na outsourcing logistyczny.

Firmy e-handlowe w obliczu pandemii

Chyba nikomu nie powodzi się w pandemii lepiej niż firmie Amazon, której właściciel – Jeff Bezos – został w tym roku najbogatszym człowiekiem świata. Ale i mniejsze firmy e-handlowe miały możliwość rozwinięcia działalności. Według danych firmy Dreamcommerce – operatora platformy e-handlowej Shoper – niejednej firmie e-handlowej obroty w marcu i kwietniu 2020 wzrosły nawet 100% w porównaniu z analogicznym okresem 2019. Przedsiębiorstwa e-handlowe w branży spożywczej odnotowały nawet czterokrotne wzrosty. Jest więc o co walczyć.

InPost Fulfilment

Fulfillment – ułatwienie w logistyce dla e-commerce

To dobre czasy dla nowopowstających firm e-handlowych, jednak nie możemy zignorować wymaganego know how, zasobów i ryzyka związanego z założeniem przedsiębiorstwa. Częściowo problem ten mityguje kompletksowy outsourcing logistyki na zewnątrz. Możliwość kompleksowego outsourcingu procesów logistycznych daje Fulfillment. Outsourcing logistyki do zewnętrznej firmy logistycznej pozwala na skupienie się na podstawowej działalności przedsiębiorstwa e-handlowego – obsłudze klientów i promocji marki. Wykorzystanie outsourcingu zadań logistycznych do dużej wyspecjalizowanej firmy daje też możliwość obniżenia kosztów operacyjnych przedsiębiorstwa, jakie generuje logistyka. Outsourcing usług logistycznych w formie Fulfillmentu obejmuje:

Odbiór dostaw i przyjęcie towaru

Transport towarów z zewnętrznej sieci dostaw – od hurtowników i producentów – trafia wprost do magazynów operatora. Tam zostają przyjęte do zasobów magazynowych i udostępnione do sprzedaży przez sklep on-line, który nie musi posiadać własnych magazynów.

Magazynowanie

Towary dodane do zasobów przechowywane są w magazynach operatora. Outsourcing logistyki daje e-przedsiębiorstwu dostęp do bardziej rozbudowanej infrastruktury logistycznej niż ta, którą mogłoby samo posiadać.

Kompletację zamówień

Po automatycznym przekazaniu zamówienia przez system informatyczny sklepu pracownicy operatora natychmiast przystępują do realizacji zadań związanych z kompletowaniem zamówienia. Warto zanaczyć, że logistyka w magazynach doświadczonego operatora jest zoptymalizowana – np. najczęściej sprzedawane produkty są umieszczone w bardziej dostępnych miejscach.

Pakowanie przesyłek

Pracownicy operatora zajmują się również pakowaniem produktów. Dzięki ekonomii skali i współpracy z dostawcami mają przy tym dostęp do większego wyboru materiałów opakowaniowych dostosowanych do potrzeb różnych produktów i klientów.

Wydanie towaru i dostawa

Zaletą outsourcingu jest, ze logistyka w modelu Fulfillment jest najczęściej domeną firm kurierskich, które dysponują swoimi pojazdami i siecią dystrybucji (dodatkowo do współpracy z innymi firmami przewozowymi), co umożliwia szybszą realizację zamówień.

Usługi dodatkowe

Korzystając z outsourcingu można zlecić też wykonanie dodatkowych usług, takich jak dołączanie ulotek, dokumentów, lub próbek, etykietowanie, obsługa klienta biznesowego, czy obsługa zwrotów, dzięki czemu zwrócone towary automatycznie trafiają z powrotem na stan magazynowy.

Outsourcing logistyczny – korzyści

Korzystanie z outsourcingu logistyki w e-commerce przynosi liczne korzyści. Główną z nich jest ograniczenie kosztów operacyjnych związanych z logistyką, takich jak ponoszenia kosztów najmu przestrzeni magazynowej i utrzymania pracowników odpowiedzialnych za magazynowanie towarów, kompletację zamówienia, pakowanie towarów i wydawaniem ich do wysyłki. Ponieważ operator oferujący Fulfillment ma do dyspozycji znacznie większe magazyny i moce przerobowe przeciętny sklep, to jego klienci mogą łatwo uzyskać dostęp do dodatkowej przestrzeni i kadry, płacąc tylko za ilość zasobów, z których korzystają. Nie ponoszą więc ani kosztów utrzymania rezerw ani ryzyka związanego z ich brakiem. Dzięki temu firma może szybko dostosować się do zmieniającej się sytuacji na rynku. Jeżeli nastąpią nieprzewidywalne okoliczności, takie jak pandemia koronawirusa, albo nawet przewidywalne, takie jak przedświąteczny peak sprzedażowy. Warto też pamiętać, że firma oferująca Fulfillment ma doświadczonych pracowników, dopracowane procedury i rezerwy operacyjne, co umożliwia jej sprawniejszą obsługę sezonowych peaków sprzedażowych bez ryzyka, że na przykład prezenty świąteczne nie dotrą do klientów przed Wigilią.

Outsourcing logistyczny – zadania organizacyjne

Outsourcing usług logistycznych zwalnia też przedsiębiorcę korzystającego z usługi Fulfillment z części obowiązków organizacyjnych. Zamiast zajmować się kupowaniem opakowań, wynajmem magazynów, zatrudnianiem pracowników, organizacją wysyłki zamówień oraz podpisywaniem i nadzorowaniem niezbędnych do tego umów, sklep zawiera jeden kontrakt z operatorem outsourcingu usług logistycznych, który odpowiada za wszystkie aspekty logistyki. Pozwala to samemu sprzedawcy skupić się na podstawowej działalności – zdobywaniu klientów i ich obsłudze oraz budowaniu swojej marki.