Czy wiesz, co zrobić, gdy Twoja przesyłka zaginie firmie kurierskiej? Masz prawo ubiegać się o odszkodowanie, nawet jeśli nie była to paczka z wykupionym ubezpieczeniem. Większość firm pozwala na złożenie reklamacji drogą online, co pozwala maksymalnie skrócić czas oczekiwania na odpowiedź. Sprawdź, jak należy postępować w przypadku zaginionej przesyłki!

Kurier zgubił paczkę – co robić?

Zanim zdecydujesz się na zgłoszenie reklamacji, musisz upewnić się, że Twoja przesyłka rzeczywiście została zagubiona. Pamiętaj, że firmy kurierskie każdego dnia obsługują tysiące paczek, więc nietrudno o pomyłkę – niekoniecznie z winy kuriera. Najlepiej skontaktuj się z dostawcą telefonicznie, aby ustalić, co stało się z Twoją przesyłką. Być może paczka wciąż znajduje się w samochodzie doręczyciela i przez pomyłkę została przez niego pominięta albo też utknęła na magazynie. Jeśli jednak kurier lub firma kurierska przyzna, że przesyłka zaginęła, masz prawo złożyć reklamację. Jak to zrobić?

Złożenie reklamacji – jak się przygotować?

Najczęściej najważniejsze informacje na temat wszystkich kroków postępowania istotnych podczas wniesienia reklamacji znajdziesz na stronie internetowej danego przewoźnika. W razie wątpliwości warto skontaktować się z firmą kurierską telefonicznie, aby uzyskać bardziej szczegółowe wytyczne. Jak w praktyce wygląda proces złożenia reklamacji w przypadku zaginięcia przesyłki? Przede wszystkim warto podkreślić, że większość operatorów umożliwia jej wniesienie na kilka sposobów. Adresat, który chce zgłosić zaginięcie przesyłki, może to zrobić na piśmie lub ustnie, dyktując niezbędne dane do formularza uzupełnianego przez konsultanta danej firmy kurierskiej. Najczęściej jednak reklamacja jest składana online – za pomocą formularza dostępnego na stronie wybranej firmy.

Jak złożyć reklamację?

Chcesz złożyć reklamację z tytułu zaginięcia przesyłki? Jak wspomnieliśmy, najlepiej zrobić to na piśmie, ale także ustnie lub za pośrednictwem sieci. Podczas składania reklamacji powinieneś uwzględnić kilka rzeczy. Musisz przygotować podstawowe dane, które pozwolą firmie na rozpoczęcie procesu reklamacyjnego. Najpierw należy podać imię i nazwisko, adres oraz bieżącą datę. W kolejnym kroku trzeba wskazać przedmiot reklamacji. Następnie podaje się szczegóły dotyczące samej przesyłki, w tym datę i miejsce nadania oraz jej indywidualny numer. W formularzu należy także przedstawić uzasadnienie reklamacji, czyli na przykład zaginięcie przesyłki. Można też wskazać wysokość żądanego zadośćuczynienia. Nie zapominaj także, aby na samym końcu podpisać się pod dokumentem.

Reklamacja usługi kurierskiej – jakie dokumenty?

Zastanawiasz się, jakie dokumenty są niezbędne, aby rozpoczął się proces reklamacyjny? Większość operatorów ma w tym zakresie jasno sprecyzowane wymagania. Wykaz załączonych dokumentów powinien uwzględniać potwierdzenie nadania z podpisem kuriera, potwierdzenie wartości paczki (czyli przedmiot reklamacji), kwotę Twojego roszczenia, a także zdjęcie przedstawiające zawartość przesyłki. Zdjęcia lub skany powinny w zupełności wystarczyć. Warto podkreślić, że brak niektórych dokumentów nie może być przeszkodą do żądania zadośćuczynienia, jeśli w grę wchodzi uszkodzenie przesyłki lub zaginięcie paczki.

Śledzenie przesyłki kurierskiej – co warto wiedzieć?

Czy wiesz, że obecnie większość firm kurierskich pozwala na śledzenie paczek online? Wystarczy wpisać indywidualny numer przesyłki, aby na tej podstawie sprawdzić, gdzie aktualnie się znajduje. To doskonałe rozwiązanie przede wszystkim dla osób, które chcą wiedzieć, w jakim dniu mogą spodziewać się kuriera. To także skuteczny sposób, aby szybko sprawdzić, na którym etapie doręczenia zaginęła Twoja przesyłka – wystarczy posiadać numer listu przewozowego. Wtedy możesz sprawdzić, czy według statusu paczka znajduję się u kuriera albo na magazynie danej firmy kurierskiej.

Zaginięcie paczki pocztowej – kiedy złożyć reklamację?

W przypadku reklamacji bardzo ważne jest przestrzeganie obowiązujących terminów. Jeśli za późno złożysz wniosek o zadośćuczynienie, może on z tego powodu zostać odrzucony. Chcesz zgłosić zaginięcie przesyłki pocztowej? W przypadku paczki dostarczanej przez niektóre firmy kurierskie możesz złożyć reklamację dopiero po upływie 14 dni od terminu jej nadania. Do tego czasu warto skontaktować się z konsultantem telefonicznie – być może paczka utknęła na sortowni i nawet nie została przekazana kurierowi.

Kiedy można uznać paczkę za zaginioną? Najlepiej śledzić przesyłkę za pomocą listu przewozowego. Jeśli w statusie będzie widniała informacja, że paczka została doręczona, można przyjąć, że kurier zgubił przesyłkę lub mamy do czynienia z błędem w systemie. Najpierw warto wyjaśnić sytuację telefonicznie, kontaktując się z doręczycielem. Jeżeli nie będzie on w stanie wyjaśnić, co stało się z przesyłką, należy złożyć reklamację.

Termin składania reklamacji – o czym należy pamiętać?

Ze złożeniem reklamacji nie warto zbyt długo zwlekać. Im szybciej zaczniesz ubiegać się o odszkodowanie, tym szybciej możesz j otrzymać. Trzeba także zaznaczyć, że po upływie 12 miesięcy od nadania przesyłki pocztowej ewentualne roszczenia ulegają przedawnieniu. W przypadku innych firm kurierskich obowiązuje regulamin, który zaakceptowałeś w momencie skorzystania z danej usługi. Dlatego też przed każdym korzystaniem z usług firm kurierskich należy dokładnie zapoznawać się z regulaminem, aby potem nie być zdziwionym zasadami, które się zaakceptowało.

Ile dni ma firma kurierska na rozpatrzenie reklamacji?

Decydując się na konkretną usługę kurierską, akceptujesz regulamin, który powinien uwzględniać termin rozpatrzenia reklamacji przez firmę kurierską. W większości przypadków przewoźnik ma 30 dni na odpowiedź. Zazwyczaj jednak firma o wiele szybciej kontaktuje się z klientem, aby zaproponować korzystne rozwiązanie. Należy przy tym podkreślić, że najpóźniej przewoźnik może nadać odpowiedź w terminie, w którym upływa ostatni dzień rozpatrzenia reklamacji.

Kiedy reklamacja może zostać rozpatrzona negatywnie?

Wysłany formularz reklamacyjny nie stanowi gwarancji otrzymania zadośćuczynienia. W niektórych przypadkach należy liczyć się z negatywnym rozpatrzeniem reklamacji. Firma zajmująca się świadczeniem usług kurierskich może wskazać na błąd nadawcy przesyłki, na przykład w postaci niewłaściwego zaadresowania paczki. Odmowa wypłacenia zadośćuczynienia może być także spowodowana opieszałością podmiotu zgłaszającego reklamację i niedostarczeniem w terminie stosownych dokumentów, potwierdzających nadanie i zawartość paczki.

Reklamacja w przypadku uszkodzenia przesyłki

Nie tylko zaginiona przesyłka jest podstawą do złożenia reklamacji. Możesz ubiegać się o zadośćuczynienie także wtedy, gdy zawartość paczki została uszkodzona, lub dany towar nie dotarł w komplecie. W tym przypadku podstawowym dokumentem jest protokół szkody, który musi zostać spisany przy doręczeniu. Pamiętaj, że za uszkodzenie przesyłki nie zawsze odpowiada firma kurierska. Często zdarza się, że to nadawca nieprawidłowo zapakował towar, przez co nie został odpowiednio zabezpieczony na czas transportu. Dlatego też uległ uszkodzeniu.

Podsumowanie – składanie reklamacji

Niezależnie od tego, z jakimi firmami kurierskimi współpracujesz i z jakiego rodzaju usługi korzystasz, masz prawo do złożenia reklamacji w przypadku zaginionej przesyłki. Pamiętaj, aby przestrzegać terminów uwzględnionych w regulaminie firm kurierskich. Zapisz sobie datę reklamacji i oczekuj odpowiedzi ze strony firmy kurierskiej – jeśli przewoźnik nie odpowie w przeciągu 30 dni, jest to równoznaczne z uznaniem reklamacji.