Obecnie ludzie coraz chętniej odbierają i wysyłają paczki nie tylko lokalnie, ale i na skalę międzynarodową. Z tego też powodu wzrasta zapotrzebowanie na usługi świadczone przez firmy kurierskie – a jest w czym wybierać! Przewoźnicy bowiem prześcigają się w tworzeniu ofert, dzięki którym poszerzą grono swoich stałych klientów. Wśród różnorodnych metod dostawy w dalszym ciągu dominuje standardowy kurier. Co to jest przesyłka kurierska, ile czasu zajmuje jej doręczenie oraz co warto wiedzieć na temat jej właściwego zapakowania? Sprawdź razem z nami!
Na jakich zasadach funkcjonują firmy kurierskie w Polsce?
W polskim prawie na próżno doszukiwać się stałej i jednolitej definicji usług kurierskich. Wszystko za sprawą faktu, iż w 2003 roku wszelkie regulacje z tego zakresu zostały zastąpione przez Ustawę Prawa Pocztowego. W związku z tym obecne zasady funkcjonowania każdej firmy kurierskiej opierają się po części na przepisach pocztowych, po części zaś na przewozowych. Niemniej jednak trudno nie zgodzić się, iż pojęcie to jest bardzo łatwe do indywidualnego zdefiniowania. Zadaniem firm kurierskich jest bowiem odebranie przesyłki od nadawcy, a następnie doręczenie jej pod wskazany adres w określonym czasie. Za cały proces transportu oraz formalności związane z dostarczeniem paczki do klienta, odpowiada kurier.
Co oznacza przesyłka kurierska?
Pomimo zmiany regulacji prawnych z 2003 roku, w obowiązujących przepisach można natknąć się na definicję przesyłki kurierskiej. Zgodnie z jej brzmieniem, mianem tym określa się przesyłkę listową, będącą przesyłką lub paczką rejestrowaną, przyjmowaną, sortowaną, przemieszczaną i doręczaną w określony sposób. Wykonanie tejże usługi ma dodatkowo zapewniać możliwość:
- odbioru paczek bezpośrednio od nadawcy,
- monitorowania całego przebiegu dostawy,
- doręczenia do rąk własnych odbiorcy,
- uzyskania potwierdzenia za odbiór przesyłek.
Przesyłka a paczka. Czym to się różni?
Zazwyczaj terminy „przesyłka” i „paczka” są używane zamiennie. Jednak w slangu firm kurierskich istnieje znaczna różnica, między tymi pojęciami, o której powinien pamiętać każdy klient, który decyduje się skorzystać z ich usług. Paczka jest bowiem zdecydowanie węższym pojęciem, aniżeli przesyłka. Pierwszego określenia stosuje się dla „jednej sztuki”, podczas gdy za przesyłkę można uznać bardziej rozbudowany zbiór, w którego skład wchodzić może nawet kilka paczek. Rozróżnienie to jest niezwykle istotne, jeżeli chodzi o ustalenie sposobu rozliczenia za świadczoną usługę dostarczenia kurierem przedmiotu do odbiorcy.
Ile idzie przesyłka kurierska?
Niewątpliwie jedną z głównych zalet korzystania ze standardowego kuriera jest błyskawiczne doręczenie paczki do adresata. Zazwyczaj szacowany czas dostarczenia przesyłki do domu zostaje określony już na etapie składania zamówienia w sklepie internetowym czy w trakcie procesu nadania. Dzięki temu obie strony – nadawca i odbiorca – mogą z wyprzedzeniem przygotować się na przyjazd kuriera.
Przewidywany a gwarantowany czas doręczenia przesyłki
Zazwyczaj firma kurierska określa czas dostawy przesyłki na dwa sposoby: przewidywany oraz gwarantowany. Pierwszy z nich to szacunkowy czas, w którym klient może spodziewać się wizyty kuriera. Statystycznie prognozy te sprawdzają się w ok. 92 proc. przypadków. Druga data doręczenia paczki pod wskazany adres to z kolei ostateczny termin, w którym przewoźnik obliguje się do dostarczyć przesyłkę do odbiorcy.
Co robić, kiedy określony czas dostawy zostanie przekroczony?
Firmy kurierskie decydują się na rozgraniczenie przewidywanego i gwarantowanego czasu dostawy dlatego, iż w większości przypadków udaje im się zrealizować usługę szybciej. Jednak aby zachować pełen profesjonalizm oraz nie narażać się na niepochlebne opinie klientów, wyznaczają sobie pewne zaplecze czasowe, w postaci 1-2 dni. Jeżeli jednak usługa nie zostanie zrealizowana w gwarantowanym czasie, konsument może dokonać reklamacji. Zanim jednak zdecyduje się na ten krok, warto skontaktować się bezpośrednio z przewoźnikiem, aby wyjaśnić sytuację. Być może problem tkwi w zupełnie innym miejscu.
Przesyłka kurierska – czas doręczenia. Od czego zależy?
Szacunkowo każda z przesyłek kurierskich powinna dotrzeć do klienta najpóźniej 3 dni od daty nadania. Standardowo jednak trafiają one pod adres odbiorcy znacznie szybciej, bo już kolejnego dnia roboczego (od chwili wyruszenia w drogę od nadawcy). W dużej mierze ostateczny czas dostawy przesyłki zależy od możliwości firmy kurierskiej, odpowiedzialnej za realizację usługi. Oprócz tego należy zdać sobie sprawę, iż na termin doręczenia wpływają także: czas nadania (ze szczególnym naciskiem na dni oraz godziny wysyłki), gabaryty paczki oraz miejsce docelowe, do którego ma ona dotrzeć. Oprócz tego zdarzają się także i nieprzewidziane sytuacje losowe, które mogą opóźnić podróż przesyłki.
W firmie InPost gwarantujemy realizację wszelkich usług na najwyższym poziomie. Wobec tego aż 95 proc. przesyłek transportowanych przez naszego kuriera dociera do klientów już następnego dnia! Jeżeli więc chcesz wysłać paczkę, która w tempie błyskawicy trafi do domu Twojego odbiorcy, pamiętaj, że wśród usług naszej firmy znajdziesz przesyłki kurierskie!
Jak właściwie zapakować przesyłkę kurierską?
Nadanie przesyłki za pośrednictwem kuriera to bardzo prosta sprawa! Nic więc dziwnego, że klienci coraz chętniej korzystają z usług firm kurierskich. Warto jednak pamiętać, że choć kurier jest odpowiedzialny za bezpieczne przetransportowanie paczki z punktu A do punktu B, w jego kompetencjach nie leży już zadbanie o to, co w tej paczce się znajduje. Dobór odpowiedniego opakowania w celu chronienia zawartości przed ewentualnymi uszkodzeniami w trakcie podróży, spoczywa na barkach usługobiorcy. Należy więc robić to z najwyższą starannością.
Opakowanie powinno być odpowiednio dobrane do kształtu oraz wymiarów rzeczy, które zostają w nim umieszczone. Każdy przedmiot musi zostać zabezpieczony dodatkową warstwą folii lub papieru. Dodatkowo paczkę należy uzupełnić przeznaczonymi ku temu wypełniaczami, które zapobiegną przemieszczaniu się produktów w trakcie transportu przez kuriera. Jeżeli udało Ci się odpowiednio przygotować i zabezpieczyć paczkę, możesz swobodnie nadać ją w wybrany przez siebie sposób!
Przesyłka kurierska. O czym warto pamiętać?
Z usługami kurierskimi mamy do czynienia na porządku dziennym. Jednak w dalszym ciągu zakres obowiązków, jakie ma każdy kurier, nie dla wszystkich klientów jest klarowny. Z tego też względu bardzo łatwo o… nieporozumienie. O czym więc warto pamiętać, aby nie popełnić błędu? Przede wszystkim o tym, iż każdy przewoźnik wyłącznie wykonuje swoje zadanie zgodnie z odgórnymi wytycznymi. Tak jak i w przypadku innych zawodów, również i kurier ma określone godziny pracy. Dlatego też jego przyjazd może nastąpić od 8:00 do 17:00 lub o późniejszej porze, jeżeli przewoźnik zapewnia taką usługę w swojej ofercie.
W końcu czas doręczenia w niektórych przypadkach może ulec wydłużeniu o jeden dzień roboczy, ze względu na duże obłożenie w bieżących dostawach. W żadnym wypadku nie jest to jednak winą dostawcy, dlatego też nie należy obarczać go winą za nieprzewidziane zdarzenia losowe. Aby móc na bieżąco monitorować przebieg transportu, warto śledzić paczkę za pośrednictwem dedykowanej ku temu stronie internetowej lub aplikacji.