Przesyłkę pobraniową wybieramy, kiedy chcemy wysłać paczkę na koszt odbiorcy. Kiedyś przesyłka pobraniowa była przede wszystkim sposobem na otrzymanie zapłaty za wysłane przedmioty. Obecnie jest wiele lepszych metod płatności zdalnej, a przesyłka pobraniowa jest przede wszystkim sposobem na budowanie zaufania do nadawcy. Odbiorca zyskuje w ten sposób pewność, że wysyłka paczki faktycznie nastąpi.

Kurier pobraniowy – co to? Definicja przesyłki za pobraniem (na koszt odbiorcy)

Paczkę za pobraniem definiujemy w ten sposób, że jest to przesyłka na koszt odbiorcy, w takim sensie, że odbiorca zapłaci za przesyłkę pobraniową w momencie jej otrzymania. Nie chodzi tu o to, że odbiorca pokrywa koszt przesyłki pobraniowej, w końcu w e-commerce zazwyczaj to odbiorcy pokrywają koszty usług firmy kurierskiej, ale o to, że odbierając paczkę za pobraniem, odbiorca musi zapłacić kwotę pobrania, określoną w liście przewozowym, która zostanie przekazana nadawcy przez dostawcę przesyłek. Aby wysłać paczkę za pobraniem, nadawcy wciąż muszą zapłacić za przesyłkę w momencie nadania. Przesyłka na koszt odbiorcy jest więc w tym kontekście określeniem nieco mylącym, ale dość powszechnie stosowanym jako synonim do przesyłki pobraniowej.

Jak wysłać paczkę na koszt odbiorcy?

Nadanie przesyłki na koszt odbiorcy, czyli przesyłki pobraniowej, możliwe jest na kilka sposobów. Usługę pobrania oferują przede wszystkim firmy kurierskie. Wysyłka kurierem jest najbardziej rozpoznawalną, dzięki współpracy, jaka z branżą kurierską od dawna łączy sektor e-commerce.

Jak wysłać paczkę kurierem na koszt odbiorcy? Nie jest to szczególnie skomplikowane: trzeba założyć konto w serwisie wybranej firmy kurierskiej lub jednym z licznych serwisów pośredniczących, wypełnić formularz online, zaznaczając odpowiednią opcję i zanieść paczki do punktu obsługi lub poczekać na kuriera. Warto zauważyć, że porównywarki cen usług kuriera nie zawsze mają pełną ofertę każdej firmy kurierskiej, więc usługa przesyłki pobraniowej może nie być dostępna dla wszystkich z nich.

Najpopularniejszym sposobem dostawy przesyłki w e-commerce jest Paczkomat®. Wielu ankietowanych klientów e-commerce deklaruje, że wybiera przesyłkę do automatu Paczkomat®, robiąc zakupy w sieci. Na szczęście w urządzeniach Paczkomat® też dostępna jest przesyłka za pobraniem (na koszt odbiorcy). Nadawcy mogą nadać paczkę za pobraniem tak samo, jak zamawiają usługi kuriera InPost. Żeby wysłać towar za pobraniem, nadawca musi mieć konto Managerze Paczek InPost.

Przesyłka pobraniowa – zalety

Jest kilka dobrych powodów, żeby wysłać paczkę za pobraniem na koszt odbiorcy. Sam odbiorca ma z tego dwie korzyści. Po pierwsze, zyskuje pewność, że otrzyma przesyłkę, zanim za nią zapłaci. Aczkolwiek zawartość przesyłki pobraniowej wciąż może się różnić od oczekiwanej. Po drugie, odbiorca nie musi mieć dostępu do bankowości elektronicznej czy innych metod płatności zdalnych – może po prostu wręczyć kurierowi gotówkę, a część kurierów oferuje też możliwość płatności kartą. Płatność kartą, gotówką i BLIKiem przy odbiorze przesyłek dostępna jest także w wielu firmach kurierskich. A co z automatem Paczkomat®? W tym przypadku adresat może zapłacić za odbiór przesyłek BLIK-iem, lub przelewem on-line, lub najlepiej za pomocą aplikacji InPost Mobile.

Z punktu widzenia sklepu internetowego, opcja wysyłki za pobraniem na koszt odbiorcy wydaje się mniej atrakcyjna. Jest to usługa droższa od standardowej wysyłki za pośrednictwem kuriera, a przecież tania paczka jest ważnym aspektem walki o klienta. Do tego nie jest to dosłownie przesyłka na koszt odbiorcy – sklep musi zapłacić za paczkę za pobraniem i wysłać towar, nie mając pewności czy odbiorca za niego w ogóle zapłaci. A nawet jeśli zapłaci, to czas zwrotu pobrania na konto nadawcy wynosi przynajmniej kilka dni. Jednak zaoferowanie odbiorcy możliwości zamówienia przesyłki pobraniowej przynosi sklepom internetowym wymierne korzyści. Paczka za pobraniem nie jest najpopularniejszą metodą dostawy i płatności. Odbiorcy znacznie częściej wybierają płatność przelewem albo BLIKiem. Jednakże samo to, że sklep wysyła przesyłki pobraniowe, jest dla klienta dowodem na to, że ma do czynienia z poważnym sprzedawcą, a nie z oszustem, który weźmie pieniądze i w ogóle nie wyśle przesyłki. Ostatecznie klientom wygodniej będzie wybrać płatność w innej formie. Przesyłka za pobraniem jest też częściej wybierana przez nowych klientów, którzy nie znają jeszcze danego sklepu i nie mają do niego zaufania. Paczka za pobraniem jest więc jednym z elementów strategii pozyskiwania nowych klientów.

Czy odbiorca może sprawdzić paczki podczas odbioru?

Zgodnie z polskim prawem, odbiorca nie ma prawa sprawdzenia przesyłek podczas odbioru. Do momentu przekazania paczki odbiorcy, kurier odpowiada za jej integralność, nie może więc pozwolić na jej otwarcie przez odbiorcę, ponieważ stanowiłoby to uszkodzenie paczki. A przesyłka za pobraniem (na koszt odbiorcy) może być uznana za odebraną, dopiero gdy płatność zostanie wykonana. Kurier może pozwolić na sprawdzenie zawartości przesyłki tylko, jeżeli nosi ona wyraźne ślady uszkodzenia. W tej sytuacji odbiorca ma prawo sprawdzić, czy zawartość nie uległa uszkodzeniu i jeżeli tak jest w istocie, kurier w jego obecności sporządza protokół szkody, który obaj podpisują i adresat może odmówić przyjęcia przesyłki oraz zapłaty. Nadawca może już dalej dochodzić swoich praw i odszkodowania od firmy kurierskiej. Wreszcie, tak jak w przypadku każdej przesyłki, można poprosić kuriera, aby ten poczekał do momentu sprawdzenia zawartości przez odbiorcę. W ten sposób klient ma świadka, gdyby zawartość przesyłki była niezgodna z umową. Kurier jednak nie ma obowiązku zgodzić się na to rozwiązanie.

Przesyłka na koszt odbiorcy – podsumowanie

Przesyłka pobraniowa, choć często określana jako przesyłka na koszt odbiorcy, jest w rzeczywistości formą wysyłki, w której klient musi wpłacić kwotę pobrania przy odbiorze. Nadawca zobowiązany jest zapłacić za jej nadanie. Wielu klientów wybiera przesyłkę pobraniową, jeśli nie mają do końca pewności, czy sprzedawca wyśle towar. Przesyłka pobraniowa nie uprawnia jednak klienta do sprawdzenia jej zawartości przy odbiorze. Sklepy z kolei wysyłają przesyłki pobraniowe, bo ich dostępność wzbudza zaufanie klientów. Paczka za pobraniem może być nadana za pośrednictwem kuriera i poczty, a także do automatu Paczkomat®. Zwykle można za nią zapłacić przelewem poprzez aplikację, lub BLIK-iem. Termin zwrotu pobrania do nadawcy wynosi zwykle kilka dni.