Czy wiesz, jak długą drogę przemierza Twoja paczka, zanim trafi pod wskazany przez Ciebie adres? Sprawdź, jak należy interpretować kolejne etapy dostawy, aby na ich podstawie dowiedzieć się, kiedy możesz spodziewać się przesyłki. Dowiedz się, czym są statusy przesyłek i w jaki sposób masz szansę je śledzić.
Zamówienie kuriera przez nadawcę
Pierwszy z etapów, jakie należy uwzględnić to zamówienie kuriera. Oczywiście, jeśli nie jest to jednorazowe nadanie paczki, tylko sytuacja, gdzie prowadzony jest e-sklep, to kurier pojawia się regularnie według warunków umowy. W innej sytuacji należy zamówić kuriera – za pośrednictwem strony danego przewoźnika, następnie opłacić zamówienie i zabrać się za przygotowanie paczki.
Przygotowanie paczki do wysyłki
Zanim paczka wyruszy w drogę do adresata, musi zostać odpowiednio przygotowana przez nadawcę. To pierwszy etap, przez który przechodzi każda przesyłka. Nadawca powinien zadbać o jej właściwe zabezpieczenie na czas transportu, aby dotarła do odbiorcy w nienaruszonym stanie. W tym celu może zastosować dopasowany do wielkości produktu karton i postawić na wypełniacze do wolnych przestrzeni, zapobiegające wstrząsom podczas dostawy. Nadawca uzupełnia również dane przesyłki, na podstawie których wyruszy ona w dalszą drogę do odbiorcy. Należy również pamiętać o adresie nadawcy, aby w razie problemów z dostarczeniem paczki można ją było odesłać.
Wybór metody nadania
Jeśli nie zrobiłeś tego na samym początku, to kolejnym krokiem jest wybranie odpowiedniej metody nadania. Nadawca może zamówić kuriera, który w ustalonym terminie odbierze gotową przesyłkę. Inną alternatywą jest samodzielne nadanie paczki, na przykład w automacie Paczkomat® lub innym punkcie nadawczym. W tym przypadku konieczne jest wygenerowanie etykiety. Najszybciej można to zrobić za pośrednictwem Managera Paczek lub też korzystając z usługi Szybkich Nadań.
Przyjęcie przesyłki przez kuriera
Zdecydowałeś się na przekazanie przesyłki bezpośrednio kurierowi? A może zostawiłeś ją w automacie Paczkomat®? W tym drugim przypadku musi ona oczekiwać na przyjazd firmy kurierskiej. Następne doręczyciel odbierze ją wraz z pozostałymi przesyłkami i dostarczy do oddziału InPost. Należy zaznaczyć, że czasem przesyłki kurierskie są odbierane w godzinach wieczornych. Z tego powodu ważne jest, aby zmieścić się w czasie i nadać paczkę o odpowiedniej porze. W efekcie jeszcze tego samego dnia w statusie przesyłki pojawi się informacja o przyjęciu jej w oddziale firmy kurierskiej.
Przesyłka kurierska rusza do docelowej miejscowości
Każda przesyłka trafia najpierw do głównej sortowni – niezależnie od tego, czy została odebrana bezpośrednio przez kuriera, czy też doręczyciel odebrał ją z urządzenia Paczkomat lub innego punktu odbioru. W sortowni paczki są przygotowywane do kolejnych etapów transportu.
Sortowanie paczek
To tutaj pracownicy firmy kurierskiej dzielą przesyłki pod kątem ich docelowej lokalizacji. Paczki są skanowane komputerowo, a następnie trafiają na taśmociągi, które kierują je do konkretnych sekcji.
Później umieszcza się je na paletach, dzieląc pod kątem destynacji. Z sortowni rozpoczyna się dostawa paczek do lokalnych oddziałów, zwykle za pośrednictwem TIR-ów. Profesjonalna firma kurierska musi mieć zatem dobrze opracowany system logistyczny, aby maksymalnie usprawnić obsługę przesyłek. Niewątpliwie sortowanie paczek to jeden z kluczowych etapów podróży każdej paczki.
Wydawanie przesyłek kurierskich doręczycielowi
Jeśli status przesyłki informuje o przekazaniu jej do doręczenia, to znaczy, że prawdopodobnie jeszcze tego samego dnia paczka dotrze pod wskazany adres. Firmy kurierskie najczęściej z samego rana przekazują przewoźnikom zamówienia z podlegającym im obszarów. Wiadomość o wydaniu przesyłki zobaczysz po sprawdzeniu online jej statusu. Śledzenie paczek jest banalnie proste – wystarczy posiadać numer listu przewozowego.
Jak wygląda realizacja usługi kurierskiej z perspektywy doręczyciela? Dla kuriera najważniejszy jest adres odbiorcy, na podstawie którego paczka zostaje ułożona w samochodzie. W przypadku usługi doręczenia do domu możesz liczyć na kontakt telefoniczny ze strony wybranego przewoźnika. Większość kurierów kontaktuje się z adresatami, aby poinformować ich o orientacyjnej godzinie doręczenia przesyłki.
Przesyłka w punkcie odbioru
Jeżeli zamiast kuriera InPost lub innej firmy zdecydowałeś się na dostarczenie przesyłki do punktu odbioru, musisz oczekiwać na otrzymanie SMS-a z informacją o możliwości odebrania paczki. Po dostarczeniu zamówienia (na przykład do automatu Paczkomat®), od razu otrzymasz kod odbioru. Na jego podstawie będziesz mógł odebrać przesyłkę w dogodnym czasie. W SMS-ie dodatkowo powinna znaleźć się informacja, kiedy możesz najpóźniej udać się po paczkę. Warto podkreślić, że w okresie zwiększonego zapotrzebowania na usługi kurierskie przewoźnicy nawet kilka razy dziennie dostarczają zamówienia do punktu odbioru. Twoja przesyłka może być dostarczona nawet późnym wieczorem.
Sprawdź drogę swojej paczki
Obecnie większość renomowanych firm kurierskich oferuje swoim klientom możliwość śledzenia przesyłki na podstawie indywidualnego numeru listu przewozowego. To świetne rozwiązanie, aby szybko sprawdzić, kiedy paczka zostanie dostarczona pod wskazany adres. Śledzenie przesyłki pozwala także zweryfikować problemy w przypadku zaginięcia paczki. Jeśli w statusie widnieje informacja o doręczeniu zamówienia, które w rzeczywistości wciąż nie zostało dostarczone do klienta, można zgłosić reklamację. Statusy paczek są pomocne także dla firm kurierskich, pozwalając na zweryfikowanie, na którym etapie przesyłka została zagubiona.
Śledź swoją przesyłkę online
Monitorowanie statusu przesyłki nie jest trudnym zadaniem – wystarczy posiadać dostęp do Internetu. W sieci możesz znaleźć wiele serwisów internetowych, które pozwalają na śledzenie paczek wysłanych za pośrednictwem różnych przewoźników. Dzięki temu masz szansę skorzystać z tego rozwiązania niezależnie od tego, jaką wybrałeś firmę kurierską. Serwisy umożliwiające śledzenie statusów mogą być obsługiwane również na urządzeniach mobilnych – z łatwością sprawdzisz swoją paczkę za pośrednictwem smartfona lub tabletu. Warto też zdecydować się na sprawdzenie przesyłki bezpośrednio na stronie internetowej wybranego przewoźnika. Wiele firm dodatkowo oferuje klientom specjalne aplikacje, aby maksymalnie ułatwić monitorowanie przesyłek kurierskich.
Przesyłki kurierskie – gdzie jest paczka?
Końcowym etapem podróży każdej paczki jest odebranie jej przez adresata. Nie zawsze jednak zakupy w sklepie internetowym kończą się w ten sposób. Niestety, czasami zdarzają się problemy z daną lokalizacją paczki. Warto śledzić statusy przesyłki, aby upewnić się, czy została ona wydana doręczycielowi. Co zrobić w przypadku zaginięcia paczki? Można udać się do najbliższego oddziału firmy kurierskiej lub po prostu skontaktować się z przewoźnikiem telefonicznie.
Należy podkreślić, że czasami na skutek problemów technicznych statusy przesyłek aktualizują się ze znacznym opóźnieniem. W przypadku wątpliwości warto skontaktować się z konsultantem danej firmy kurierskiej, który pomoże określić aktualną lokalizację paczki. Jeśli nie otrzymałeś swoich zamówień, a status przesyłek informuje o ich dostarczeniu, zawsze możesz zgłosić reklamację.
Podsumowanie
Zamierzasz skorzystać z konkretnych usług firm kurierskich i zamówić produkty przez Internet? Pamiętaj, aby monitorować swoje zamówienie, w czym pomocne okażą się statuty przesyłek. Jeśli paczka nie spełniła Twoich oczekiwań, zawsze możesz odesłać ją do sklepu – po złożeniu zamówienia przysługuje Ci prawo do rezygnacji z zakupu. W tym przypadku wystarczy odesłać przesyłkę, korzystając z usług wybranego przewoźnika. Paczka ponownie wyruszy w drogę, gdy tylko zostanie odebrana przez kuriera.