Czy sprzedajesz on-line, czy chcesz wysłać paczkę na święta cioci z Krakowa, nie ma to jak zamówić kuriera. Kurier to jedna z najlepszych i najbardziej popularnych sposobów na nadanie paczki. Co nie znaczy, że kurier nie ma poważnych konkurentów. I co to właściwie znaczy „zamówić kuriera”? Po prostu wysłać przesyłki kurierem, czy może chodzi konkretnie o zamawianie kuriera do sobie, żeby nadać przesyłkę? O wszystkim tym dowiesz się z tego artykułu.

Przesyłki kurierskie w handlu online

Usługi kuriera są niezwykle popularne – w badaniach opinii konsumentów przesyłki kurierskie rokrocznie zajmują czołowe pozycje wśród najpopularniejszych metod wysyłki paczek z zamówieniami ze sklepów online. Na przykład, w raportach o e-commerce w Polsce, przygotowywanych co roku przez Gemius, odbiorcy paczek ze sklepów online wymieniają kuriera jako najbardziej zachęcającą metodę wysyłki zamówień. W praktyce przesyłka kurierska jest obecnie drugą najczęściej wykorzystywaną metodą wysyłki zakupów dokonanych online, aczkolwiek jest to zmiana w stosunku do wcześniejszych badań opinii internautów, a wiodące od 2019 roku Paczkomaty wyprzedzają kuriera o zaledwie kilka punktów procentowych. Co więcej, według raportu Gemius przesyłka kurierska jest formą dostawy zamówień najczęściej zamawianą przez osoby starsze (50+ lat). Wyniki najnowszego raportu Gemius znajdują potwierdzenie w badaniach Kantar Polska z kwietnia 2020 (a więc już w czasie pandemii), w których 80% internautów wskazało na opcję odbioru przesyłki z Paczkomatu, a 70% na nadanie paczki kurierem. Nie ma to jak zamówić kuriera, wysyłając zamówienia klientom sklepu online.

Możesz cioci wysłać paczkę kurierem

Badanie Kantara przynosi jednak również inną, być może bardziej zaskakującą, informację. Kurier, a konkretniej zamówienie kuriera do domu lub pracy, jest według dla ankietowanych internautów trzecią najpopularniejszą metodą nadawania paczek. Przy czym zamówienie kuriera ustępuje wciąż najpopularniejszej opcji wysyłki paczki pocztą tylko o 10 punktów procentowych. A dodać należy, że część przesyłek nadawanych w Paczkomatach, które są drugą najpopularniejszą opcją, jest dostarczanych do odbiorcy przez kuriera. Kurier jest więc nie tylko narzędziem dla firm z branży e-commerce, ale także alternatywą do tradycyjnych usług pocztowych dla indywidualnych nadawców. Pozycja kuriera i Paczkomatów w porównaniu do poczty zapewne rośnie po części dlatego, że coraz więcej klientów woli przygotować wysyłkę przesyłek online, zamiast stać z kwitkiem w kolejce. Nie bez znaczenia są też innowacje i ułatwienia wprowadzane przez operatorów.

Dlaczego akurat kurier?

Czemu przesyłka kurierska jest tak popularna? Można to wywnioskować z tego jak popularne są różne opcje wysyłki przesyłek. Podsumowując te dane: nadawcy przede wszystkim muszą dostarczyć paczkę jak najszybciej – najlepiej już następnego dnia. Po drugie, odbiorcy chcą odbierać przesyłki bez zbędnego wysiłku: najlepiej dostać ją do domu, a jeśli gdzieś iść, to niedaleko. Odbiór powinien też odbywać się bez zbędnych formalności i czekania w kolejkach (co jest często piętą achillesową usługi pocztowej). Przesyłki kurierskie spełniają wszystkie te warunki: przesyłkę otrzymujemy do rąk własnych w ciągu 48 godzin, a procedura odbioru w najgorszym wypadku polega na złożeniu podpisu.

Jak nadać przesyłkę kurierem?

To jak wysłać paczkę kurierem? Nie jest to wcale skomplikowane, ale są tu różne opcje do wyboru. Po pierwsze można założyć konto w serwisie jednego z operatorów logistycznych – w tymże serwisie dostępny będzie formularz, w którym możesz podać dane nadawcy i odbiorcy oraz parametry paczki takie jej wymiary i usługi dodatkowe. Potem trzeba już tylko kliknąć „zamów”, zapłacić i wydrukować etykietę nadawczą, którą nakleisz na przesyłkę. Alternatywą do tego jest skorzystanie z tzw. kalkulatora cen przesyłek, czyli serwisu online firmy pośredniczącej. Korzystając z niego możesz nadać przesyłki za pośrednictwem wielu firm – serwis pokaże ci porównanie cen u różnych operatorów dla konkretnej paczki. Ceny bywają nawet niższe niż u operatora, nie zawsze jednak dostępne są wszystkie opcje. Tu również konieczne jest założenie konta. Jeżeli chcesz tego uniknąć to InPost oferuje usługę Szybkie Nadania, która pozwala na wysłanie przesyłki bez rejestracji poprzez prosty serwis online, oraz pozwala wysłać paczkę za pomocą aplikacji InPost Mobile.

Zamów kuriera do domu

W takim razie jak zamówić kuriera żeby odebrał paczkę od nas z domu? Zacznijmy od tego, że korzystając z usług niektórych operatorów nie tylko możesz zamówić odbiór przesyłek przez kuriera, ale jest to wręcz jedyną opcją. Zwykle te firmy kurierskie mają wyższe ceny usług. Inne firmy mają różne opcje nadania i możesz zamówić odbiór przesyłki przez kuriera z domu czy z firmy za dodatkową, zwykle niewielką, opłatą. Wyróżnia się tu oferta InPost, który daje możliwość odbioru przesyłek przez kuriera za darmo, jeżeli jest ich co najmniej pięć. Jest to wyraźny ukłon w stronę odbiorcy usługi handlującego online – dzięki temu możesz skorzystać i z tańszych usług podstawowych i z usługi odbioru paczki przez kuriera. Tym razem nie obędzie się jednak bez zakładania konta w jakimś serwisie. Kiedy masz już konto, to po wypełnieniu formularza nadania musisz jako metodę nadania wybrać tzw. podjazd kurierski (u różnych operatorów opcja ta będzie się różnie nazywać). Musisz oczywiście podać również adres, pod którym kurier ma odebrać przesyłki. Zależnie od wybranej firmy wysyłającej paczki podasz go wypełniając formularz albo w ustawieniach swojego konta.