Chcesz prowadzić sprzedaż produktów online? Jest to bardzo dobry sposób na zarabianie pieniędzy pod warunkiem, że dobrze się do wszystkiego przygotujesz pod kątem prawnym. Czy wiesz, że precyzyjnie skonstruowany regulamin sprzedaży w sklepie internetowym może uchronić Cię przed nieuzasadnionymi roszczeniami klientów? Co więcej, żaden e-biznes nie może obecnie istnieć bez regulaminu, określającego zasady dokonywania transakcji online. Jak powinny wyglądać treści regulaminu i co polskie prawo mówi na temat?

Czym jest regulamin sklepu internetowego?

Zacznijmy od najważniejszej kwestii i zastanówmy się, czym właściwie jest regulamin sklepu internetowego? Jako przedsiębiorca prowadzący jakąkolwiek formę handlu w sieci, musisz wiedzieć, że w świetle prawa świadczysz usługi drogą elektroniczną. Kiedy klient dokonuje zakupu produktów w Twoim e-sklepie, zawiera z Tobą umowę kupna-sprzedaży. Jako sprzedawca jesteś zobowiązany przedstawić mu szczegółowe warunki świadczenia usług i zasady korzystania z Twojej oferty.

Regulamin sklepu internetowego stanowi zatem zbiór najważniejszych informacji, dotyczących zakupu towarów. Kupujący powinien się z nimi zapoznać przed złożeniem zamówienia. Co do zasady, regulaminy e-sklepów należy udostępniać nieodpłatnie – najlepiej, jeśli są one umieszczone w widocznym miejscu na witrynie sklepowej. Chodzi bowiem o to, by każdy potencjalny klient mógł zapoznać się z zasadami zakupów, zanim włoży produkt do koszyka i dokona zapłaty.

Czy sklep internetowy musi mieć regulamin?

Tworzenie regulaminu e-sklepu wydaje Ci się zbędnym kosztem i stratą czasu? Brak tego dokumentu na stronie sprzedażowej jest poważnym błędem! Świadczenie usług drogą elektroniczną jest bowiem działaniem regulowanym przepisami prawa polskiego. Wiele istotnych informacji, dotyczących obowiązku tworzenia regulaminów znajdziesz na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz w kilku polskich aktach prawnych:

  • Ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
  • Kodeksie Cywilnym,
  • Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych.

Gdy zgłębisz treść Art. 8 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, wówczas przekonasz się, że Twój sklep internetowy musi mieć własny regulamin – ustawodawca jasno wskazuje ten wymóg. Koniecznie zwróć też uwagę na różnicę pomiędzy regulaminem a informacją handlową. Regulamin zawiera zasady transakcji, dokonywanych online, a informacja handlowa wskazuje:

  • dane podmiotu realizującego działania sprzedażowe,
  • warunki działania promocji,
  • zasady odpowiedzialności stron.

Obowiązki sprzedawcy sklepu internetowego

Jakie obowiązki informacyjne masz względem klienta jako e-sprzedawca? Co jako przedsiębiorca musisz wiedzieć o prawach konsumenta? Przyjrzyj się obowiązującym przepisom i stwórz wysokiej jakości regulamin. Dlaczego warto poświęcić czas i opracować własne zasady zakupów w e-sklepie? Powodów jest kilka:

  • przejrzysty, ogólnodostępny regulamin sprawia, że klienci nabierają do Ciebie zaufania,
  • regulamin jest Twoim orężem w sytuacjach spornych i w postępowaniach sądowych.
regulamin sklepu internetowego

Jak powinien wyglądać regulamin sklepu internetowego?

Zastanawiasz się, jak powinien być skonstruowany regulamin sklepu internetowego i z jakich części składa się tego typu dokument? Jeśli nie masz żadnego doświadczenia w pisaniu regulaminów sklepów, najlepiej skorzystaj z pomocy prawnika, specjalizującego się w prawie konsumenckim. Specjalista podpowie Ci, na co zwrócić uwagę, tworząc poszczególne paragrafy w regulaminie sklepu.

Najważniejsze elementy dokumentu są niezmienne i właściwe dla wszystkich rodzajów sklepów internetowych. Części te wskazuje też punkt 3. Art. 8 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną i są to:

  1. warunki zawierania i rezygnacji z umów,
  2. zakres i rodzaje świadczonych usług,
  3. warunki świadczenia usług (w tym warunki techniczne, jakie konsument powinien spełnić, by móc skorzystać z oferty Twojego sklepu).

Z czego składa się regulamin na stronie sklepu?

W praktyce regulaminy e-sklepów składają się zwykle z następujących artykułów:

  • postanowienia ogólne i omówienie definicji, stosowanych w regulaminie,
  • zakres odpowiedzialności sprzedającego,
  • zasady dokonywania zakupów w sklepie,
  • rodzaje i formy płatności (wraz z omówieniem),
  • warunki dostaw,
  • prawo odstąpienia od umowy,
  • reklamacje i gwarancje,
  • metody rozwiązywania sporów,
  • ochrona danych osobowych,
  • postanowienia końcowe.

Każdy sklep ma własną specyfikę, do której należy dostosować regulamin. Przedstawione wyżej punkty nie wyczerpują więc zasobu informacji, które jako sprzedawca powinieneś koniecznie uwzględnić.

Postanowienia ogólne – co powinno się w nich znaleźć?

Postanowienia ogólne (zwane też wstępnymi) znajdują się na początku treści regulaminowych z prostej przyczyny. To właśnie w tym miejscu klienci mogą szybko znaleźć dane kontaktowe sprzedającego, NIP, REGON oraz inne, kluczowe informacje, ułatwiające sprawdzenie wiarygodności przedsiębiorcy. W postanowieniach ogólnych musi pojawić się nazwa Twojej firmy i informacja, że działalność, którą prowadzisz, jest zarejestrowana w CEIDG (Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej).

Na podstawie powyższych informacji każdy kupujący oraz potencjalny klient może w dowolnym momencie sprawdzić, czy Twoje dane są prawdziwe i jak wygląda historia Twojego wpisu w krajowej ewidencji przedsiębiorców. Jeżeli prowadzisz spółkę, w swoim regulaminie podaj dodatkowe informacje: KRS, wysokość kapitału zakładowego i adres właściwego sądu rejonowego. Pamiętaj, że regulamin e-sklepu działa analogicznie jak umowa sprzedaży – nie należy więc pomijać w nim podstawowych, jawnych danych, dotyczących Twojej firmy. Uczciwe firmy, oferujące sprzedaż produktów w sieci, zawsze podają komplet informacji, ułatwiających konsumentom ocenę wiarygodności danego e-biznesu.

Czym się charakteryzuje dobry regulamin sklepu internetowego?

Jak stworzyć wysokiej jakości treść regulaminu sklepu internetowego? Zadbaj o to, by była ona zrozumiała i nie wprowadzała klienta w błąd. Twoim zadaniem jest bowiem udzielić konsumentom wyczerpującej i klarownej informacji, zanim dojdzie do zawarcia umowy sprzedaży. Im lepiej opiszesz zasady zakupu w Twoim sklepie, tym mniej nieporozumień pojawi się na etapie posprzedażowym. Wskaż klientom formy płatności, które honorujesz. Przedstaw warunki odstąpienia od umowy sprzedaży, starając się wyprzedzić ewentualne pytania kupujących.

Natomiast pamiętaj także, aby podczas tworzenia regulaminu unikać:

  • długich, zawiłych, niezrozumiałych zdań,
  • nadmiaru waty słownej,
  • celowego używania małej lub nieczytelnej czcionki,
  • powielania tych samych treści w różnych częściach dokumentu,
  • celowego pomijania niektórych istotnych zapisów i paragrafów (dotyczących okresu gwarancji, prawa zwrotu towarów itp.).

Czy można aktualizować regulamin sklepu online?

Prowadzenie sklepu internetowego jest trudne i czasochłonne. Wraz z każdym kolejnym zamówieniem osoby prowadzące sklepy internetowe lepiej rozumieją specyfikę swojego biznesu i w praktyce zdobywają wiedzę, jak powinny wyglądać poszczególne zapisy regulaminu. Czy można dokonywać aktualizacji regulaminów sklepów online? Zmiany w tego typu dokumentach są wskazane pod warunkiem, że wynikają z uzasadnionych przyczyn, na przykład gdy:

  • klient wychwyci nieścisłości w warunkach odstąpienia od umowy,
  • nastąpi istotna, odgórna zmiana i ustawodawca zmieni prawa konsumenta.

Gdzie najlepiej umieścić regulamin sklepu internetowego?

Kupujący ma prawo poznać regulamin przed sfinalizowaniem transakcji. Link prowadzący do regulaminu e-sklepu zawsze umieszczaj więc w widocznym miejscu na stronie głównej. Chodzi bowiem o to, aby każdy klient sklepu internetowego mógł bez trudu znaleźć wszystkie ważne informacje, dotyczące warunków zakupu, reklamacji lub gwarancji. Dobrą praktyką jest też umieszczanie odnośnika do regulaminu bądź do najważniejszych kwestii regulaminowych w opisie produktów.

Jakich treści nie powinien zawierać regulamin e-sklepu?

W regulaminie sklepu internetowego nie mogą pojawiać się niedozwolone klauzule, czyli zapisy niezgodne z obowiązującym prawem konsumenckim. Szczegółowy wykaz niedozwolonych klauzul zawiera Art. 385 Kodeksu Cywilnego i dotyczą one takich kwestii jak:

  • wyłączenia odpowiedzialności sprzedającego,
  • braku możliwości rozwiązywania umów,
  • braku możliwości zwrotu towaru lub uiszczonej zapłaty.

Gdzie znaleźć wzór regulaminu sklepu internetowego, niezawierający niedozwolonych treści? Najlepszym źródłem wiedzy na temat tworzenia regulaminu jest oczywiście doświadczony prawnik. Wiele przydatnych informacji i porad prawnych masz też na stronie UOKiK.