Chcesz założyć sklep internetowy? To niewątpliwie świetny pomysł na biznes, ale musisz dobrze się do niego przygotować. Bardzo ważnym aspektem e-sprzedaży jest obsługa zamówień i związana z nią organizacja logistyki w sklepie internetowym. Czym powinien się wyróżniać odpowiedni magazyn e-sklepu? Na czym polega outsourcing usług logistycznych i magazynowanie towarów, sprzedawanych przez Internet? Jak jakość realizacji zamówienia wpływa na opinie klientów? Poznaj odpowiedzi.

Jaką rolę odgrywa magazyn w procesie sprzedaży w e-sklepie?

Sprzedaż online nie byłaby możliwa, gdyby nie zaplecze w postaci magazynów. Każdy magazyn stanowi integralny element sklepu internetowego. To właśnie w nim rozpoczyna się wędrówka towaru. Magazynierzy kompletują każde zamówienie, pakują produkty i przygotowują wysyłkę. Z magazynu gotowe paczki odbierają kurierzy, a następnie towar trafia do rąk klienta.

Nietrudno zauważyć, jak wielką rolę odgrywa magazyn w procesie logistycznym i sprzedażowym. Od jego wyposażenia, wielkości, kadry i sposobu funkcjonowania zależy w dużej mierze zadowolenie klientów oraz wizerunek marki! Im sprawniej działa magazyn, tym większa jest satysfakcja kupujących. Dlatego też prowadząc własny e-sklep, trzeba dbać o obsługę klienta, a także dobrze zająć się obsługą zamówień, które trafiają do magazynu. Powinni więc zajmować się tym wyłącznie wyszkoleni, doświadczeni pracownicy – na ich barkach spoczywa w 80% jakość realizacji zamówień. Za pozostałą część logistyki e-sklepów odpowiadają firmy kurierskie.

Przygotowanie towaru do wysyłki

Towar, który opuszcza magazyn, powinien być:

  • zgodny z zamówieniem,
  • starannie, estetycznie zapakowany,
  • opieczętowany etykietą z poprawnymi danymi teleadresowymi nadawcy i odbiorcy.

Jeśli którykolwiek z powyższych trzech warunków nie zostanie spełniony, cały proces logistyczny chwieje się w posadach! Niezadowoleni klienci odsyłają zaś paczki ze względu na nieprofesjonalną obsługę zamówień.

Własny magazyn sklepów internetowych – jak go wyposażyć?

Zamierzasz zainwestować w budowę własnego magazynu? A może planujesz wynająć powierzchnię magazynową, ponieważ brakuje Ci miejsca na składowanie towaru? W obu przypadkach potrzebujesz określonej infrastruktury, bez której pakowanie zamówień i masowa wysyłka nie dojdą do skutku. Ilość, rodzaj i funkcje sprzętów, maszyn i urządzeń powinny być oczywiście dostosowane do specyfiki asortymentu, który oferujesz. Na przykład: jeśli sprzedajesz w sieci meble lub materiały budowlane, w Twoim magazynie nie może zabraknąć między innymi:

  • wózków widłowych, wózków paletowych,
  • regałów przemysłowych paletowych,
  • automatycznych owijarek,
  • podnośników itd.

Jeżeli handlujesz w sieci ręcznie robioną biżuterią, Twój magazyn będzie wyglądał zupełnie inaczej niż zaplecze hurtowni, sprzedającej towary wielkogabarytowe. Do organizacji powierzchni magazynowej wystarczy Ci bowiem lokal, wyposażony w regały i owijarki. W każdym sklepie internetowym, mającym własne zaplecze, potrzebne jest też oprogramowanie do zarządzania magazynem.

Jaki program magazynowy do sklepu internetowego?

Na polskim rynku istnieje wiele różnych programów do obsługi magazynów. Jak wybrać odpowiedni program? To zależy od indywidualnych potrzeb Twojej firmy. Oprogramowania mają różne funkcje, więc możesz bez trudu dobrać rozwiązanie do swoich oczekiwań. Kupując program magazynowy, zwróć uwagę na takie kwestie jak:

  • intuicyjność obsługi interfejsu,
  • wysokość opłat miesięcznych lub rocznych,
  • możliwość dzielenia stanów magazynowych (jeśli masz więcej niż jeden magazyn),
  • opcje generowania raportów, zestawień, prognoz,
  • współpraca programu z innymi urządzeniami, wykorzystywanymi w magazynie.

Programy magazynowe są projektowane po to, by ułatwić Ci nadzór nad funkcjonowaniem Twojego zaplecza. Zanim więc dokonasz ostatecznego wyboru, dobre się zastanów, jakie są Twoje oczekiwania względem oprogramowania i uzgodnij z dostawcą możliwość skonfigurowania interfejsu według Twoich wytycznych.

magazyn dla sklepu internetowego

Sklep internetowy bez magazynu – e-commerce dla sprytnych

Magazyn jest miejscem, w którym odbywa się kompletacja zamówień i odbiór paczek przez upoważnionych operatorów kurierskich. A czy sklep internetowy może istnieć bez własnego zaplecza magazynowego? Może. Branża KEP i e-commerce już wiele lat temu połączyły siły, by wznieść e-sprzedaż na nowy, nieznany dotąd poziom i ułatwić logistykę początkującym, rozwijającym się sklepom.

Outsourcing dla sklepów

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie rynku powstały 2 modele obsługi outsourcingowej sklepów online: jednym z nich jest dropshipping, a drugim – fulfillment. Oba rozwiązania są bardzo proste i polegają na tym, że właściciele sklepów internetowych mogą korzystać z powierzchni magazynowych innych firm. Jest to ciekawa i rozwojowa formuła współpracy oraz zaawansowana logistyka, dająca obopólne korzyści sklepom i organizatorom zaplecza magazynowego.

O jakich korzyściach mowa?

  • sklep może szybciej się rozwijać, a czas, zaoszczędzony na organizacji wysyłki paczek można przeznaczyć na działania promocyjne oraz rozbudowę grona nowych klientów,
  • firmy outsourcingowe zarabiają, udostępniając przestrzeń magazynową,
  • klienci otrzymują towary szybko, a skala błędów, popełnianych w trakcie kompletacji zamówień jest niewielka, co przekłada się na pozytywne opinie sklepu internetowego.

Jak działa fulfillment i dropshipping? Wysyłka towarów poza e-sklepem

Omówmy krótko, czym dokładnie różni się fulfillment od dropshippingu. Jak już wiesz, w obu tych modelach outsourcingowych chodzi o to, by odciążyć sklep internetowy w zakresie obsługi logistycznej i wysyłki produktów.

Działanie dropshipping

Firmy oferujące swoim klientom dropshipping to zazwyczaj hurtownie lub producenci, którzy zapewniają e-sklepom:

  • kompletację zleceń,
  • zapakowanie i adresowanie paczek,
  • wysyłkę zamówień.

Podpisując umowę z hurtownią dropshippingową, koniecznie zwróć uwagę na to, czy Twoi dostawcy realizują zwroty lub – czy będzie to należało do Twoich obowiązków. W modelu dropshippingowym nie zawsze jest też możliwa pełna integracja danych, dotyczących stanów magazynowych i różnych towarów, co powoduje kłopotliwe sytuacje (na przykład takie, w których sklep sprzedał towar niedostępny już w hurtowni i musi wtedy kontaktować się ze swoimi klientami w celu wyjaśnienia problemu).

Działanie fulfillment

W opcji fulfillmentu za cały proces logistyczny odpowiada firma outsourcingowo-kurierska. Zadaniem właścicieli sklepów działających w internecie jest zaś zdobywanie nowych zamówień, planowanie i prowadzenie kampanii reklamowych. Fulfillment jest zaawansowaną logistyką e-sklepów i obejmuje kompleksowe przygotowywanie przesyłek, etykietowanie, kontakty z kurierami i obsługę zwrotów.

Zlecając obsługę w ramach fulfillmentu, korzystasz z całej infrastruktury firmy zewnętrznej, czyli: powierzchni magazynowej, maszyn, urządzeń, wykwalifikowanego personelu oraz kontaktów biznesowych, dzięki którym każdą wysyłkę zamówienia można zrealizować w ekspresowym tempie. Mówiąc wprost: masz pewność, że Twój produkt dotrze do klientów szybko i bez przeszkód.

InPost Fulfillment – logistyka dostaw i integracja magazynów

Na polskim rynku InPost jest jedną z najbardziej znanych firm, oferujących fulfillment sklepom internetowym. Usługa InPost polega na tym, że firma kurierska przejmuje cały proces logistyczny e-sklepów, łącznie z integracją systemów magazynowych w początkowej fazie współpracy. W ramach fulfillmentu InPost ekspresowo realizuje zamówienia, zajmując się jednocześnie przechowywaniem towaru, pakowaniem przesyłek i obsługą zwrotów.

InPost Fulfillment – jakie są wady i zalety?

Jakie są główne zalety usługi outsourcingowej Fulfillment w InPost ?

  • jako sprzedawca możesz nadzorować i śledzić swoje zamówienia oraz dostawy produktów,
  • nie musisz uczestniczyć w procesie kompletacji paczek,
  • nie marnujesz czasu na to, by rozpatrzeć i odpowiedzieć na reklamacje i uwagi kupującego odnośnie produktu,
  • oszczędzasz na zasobach ludzkich i dzierżawie lokalu, nie musisz zatrudniać magazynierów ani prowadzić rekrutacji,
  • masz gwarancję, że warunki w magazynie będą dostosowane do specyfiki Twoich produktów (magazyn będzie wyposażony w regały paletowe, system monitorowania temperatur itd.).

Samodzielna organizacja magazynu sklepu internetowego wymaga czasu i pieniędzy. InPost odciąża przedsiębiorców w przygotowaniu i planowaniu procesów logistycznych, dzięki czemu sprzedaż online staje się łatwiejsza.

Podsumowanie

Odpowiednio zaprojektowana witryna sklepu internetowego wpływa na decyzje zakupowe klientów, natomiast dobra obsługa klienta i logistyka decydują o tym, czy zdecyduje się on na ponowne zakupy. Dlatego też odpowiednio zaprojektowany magazyn i logistyka to jeden z kluczy do sukcesu w branży e-commerce. Pamiętaj, aby przestrzeń dostosowywać do sprzedawanych produktów, danego zapotrzebowania i sezonowości. Dbaj również o odpowiedni zapakowanie i zabezpieczenie towarów do przesyłki!