Nie ulega wątpliwości, że w dzisiejszych czasach handel na masową skalę przenosi się do Internetu. Alternatywą dla sklepów stacjonarnych, działających głównie lokalnie, stają się zaś sklepy internetowe o zasięgu globalnym. Na czym zatem polega sprzedaż internetowa? Jak działa sklep online i co warto wiedzieć na temat rynku e-commerce? Czy istnieją przepisy, regulujące zasady prowadzenia działalności zarobkowej w sieci? Przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych informacji.

Sprzedaż internetowa – definicja

Zastanawiasz się, jak dobrze zrozumieć pojęcie sprzedaż internetowa? Występuje ono również jako: e-handel lub handel elektroniczny. Jest to każda forma sprzedaży, prowadzonej na odległość poza lokalem przedsiębiorstwa i z wykorzystaniem sieci internetowej. Są to również wszelkie czynności, które podejmuje sprzedawca w celu zachęcenia potencjalnych klientów do dokonania zakupów za pośrednictwem ich strony sprzedażowej, aukcji internetowej czy jeszcze innego miejsca sprzedaży.

Sprzedażą online mogą zajmować się zarówno właściciele jednoosobowych działalności gospodarczych, spółek, jak i osoby prywatne, które chcą pozbyć się różnych rzeczy. Kanałami e-sprzedaży są między innymi: strony firmowe sklepów, platformy sprzedażowe, portale ogłoszeniowe czy chociażby marketplace w medium społecznościowym.

Co mówi prawo na temat sklepów internetowych?

Każdy, kto zamierza założyć własny sklep internetowy lub prowadzić jakąkolwiek formę sprzedaży online, powinien zapoznać się przede wszystkim z prawem konsumenckim. Skąd czerpać merytoryczną wiedzę na temat zasad e-sprzedaży? Wiele cennych informacji znajdziesz na stronie internetowej UOKiK (Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów) oraz w ustawach:

  • z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną,
  • Kodeksie Cywilnym.

Zgodnie z prawem każdy może prowadzić handel w Internecie. Właściciele sklepów online zobowiązani są wypełniać względem konsumentów obowiązek informacyjny. Każdy profesjonalny sklep powinien mieć ogólnodostępny regulamin, przejrzysty formularz zamówienia oraz starannie przygotowane karty produktów. Karty muszą zawierać szczegółowy wykaz właściwości i cech oferowanego asortymentu, a także dokładne fotografie produktu.

Co to jest sklep internetowy?

Jak prowadzić profesjonalną sprzedaż internetową? W tym celu trzeba założyć sklep internetowy. Jest to witryna, zawierająca wyszukiwarkę, katalog produktów, panel rejestracji, koszyk zakupowy i opcje płatności. Dodatkowymi elementami e-sklepów są również:

  • treści poradnikowe, blogi,
  • wielopoziomowe kategorie,
  • panel, w którym klienci mogą zostawiać pozytywne opinie i komentarze, dotyczące transakcji lub cech zakupionych towarów,
  • zakładki promocyjne (nowości, wyprzedaże itd.),
  • chaty z konsultantami,
  • infografiki i instrukcje, jak dokonać zapłaty.

Nowoczesne sklepy internetowe powinny być optymalizowane pod kątem UX. Oznacza to, że w pełni odpowiadają doświadczeniom oraz oczekiwaniom odbiorców. To właśnie ze sposobu, w jaki odbiorcy treści korzystają z witryny, musi wynikać jej układ i rozmieszczenie wszystkich elementów strony.

Na czym polega sklep internetowy?

Pierwsze sklepy internetowe zaczęły powstawać na przełomie lat 70. i 80. ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych. Początkowo polegały one na prostej wymianie informacji pomiędzy sprzedawcami i klientami. Potencjał sprzedaży przez Internet szybko docenili inwestorzy na całym świecie. W latach 90. XX wieku twórcy e-sklepów podejmowali wiele wysiłków, aby uczynić ze swoich witryn narzędzie do zarabiania pieniędzy. Obecnie istotą funkcjonowania e-sklepów jest możliwość:

  • prezentacji produktów i usług,
  • wymiany informacji między klientem a sprzedawcą,
  • sprzedaż asortymentu za pośrednictwem Internetu.

Na tym jednak nie kończy się zakres działalności e-sklepów. Przedsiębiorcy, którzy chcą handlować towarami w sieci, zajmują się logistyką, wysyłką paczek, przyjmowaniem zwrotów i rozpatrywaniem reklamacji. Właściciele i personel mniejszych e-sklepów, dysponujących własnym zapleczem magazynowym, samodzielnie pakują i etykietują zamówiony towar, wożąc go do automatów Paczkomat® lub innych punktów odbioru. Gdy klient dokonuje zakupu, pracownicy sklepu muszą skompletować zamówienie i bezbłędnie podać adres dostawy firmie kurierskiej. Od jakości obsługi zależy bowiem w dużej mierze to, czy marka osiągnie sprzedażowy sukces.

Skąd brać asortyment sklepu online i gdzie go przechowywać?

Klienci, którzy kupują online, zwykle lubią mieć duży wybór towaru. Jeśli więc chcesz prowadzić sklep internetowy i mieć ruch na stronie, zrób listę produktów, które obowiązkowo powinny się znaleźć w Twojej ofercie. Rozbuduj stan magazynowy, a następnie poszukaj hurtowni bądź też producenta. E-sprzedawcy zaopatrują się u różnych importerów metodą tradycyjną (poprzez zaopatrzenie w zewnętrznym magazynie) lub metodą bardziej nowoczesną, online.

Oferujesz sprzedaż rękodzieła? Znajdź zatem własnych, indywidualnych dostawców, rękodzielników i rzemieślników, oferujących wyroby hand-made. A gdzie magazynować towary? Możesz je przechowywać we własnym magazynie. Nie jest to jednak jedyne rozwiązanie. Jeśli wybierzesz obsługę logistyczną w postaci dropshippingu lub fulfillmentu, zamówione produkty trafiają bezpośrednio do centrów logistycznych, a stamtąd są wysyłane do Twoich klientów. W obu modelach współpracy możesz sprawnie kontrolować swoje stany magazynowe.

sprzedaż internetowa

Działania marketingowe w e-sprzedaży – o co w tym chodzi?

Sprzedaż w Internecie wymaga podejmowania wielu wysiłków, w tym stałych i przemyślanych działań promocyjnych. Działania te mają na celu zwrócenie uwagi potencjalnego klienta, zachęcenie go do zakupu oraz zbudowanie silnej, rozpoznawalnej, konkurencyjnej marki. Marketing w sklepie internetowym obejmuje różne działania, na przykład:

  • kampanie w mediach społecznościowych,
  • kampanie Google Ads,
  • e-mail marketing, newslettery,
  • marketing treści (w tym optymalizację treści strony pod kątem SEO i algorytmów wyszukiwarki Google),
  • promocję ogłoszeń na zewnętrznych platformach sprzedażowych.

W dzisiejszych czasach każdy szanujący się sklep internetowy ma swój fanpage w social mediach. Media społecznościowe stały się czymś więcej niż platformą komunikacyjną! Są one miejscem, w którym możesz spotkać swoich nowych klientów i wpłynąć na zwiększenie sprzedaży poprzez kampanię, skierowaną do Twojej grupy docelowej. Do kreowania i analizy reklam na Facebooku i Instagramie służy Menadżer Firmy na Facebooku. Właściciele sklepów internetowych mają też do dyspozycji wiele innych narzędzi marketingowych, SEO i analitycznych (przykładów jest wiele: Google Ads, Google Analytics, AnswerThePublic, Google Search Console itd.). Umiejętność korzystania z tego typu narzędzi znacząco wpływa na efektywność sprzedaży w Internecie.

Sprzedaż online i wysyłki towaru z e-sklepu

Skuteczna sprzedaż online w sklepach internetowych kończy się sfinalizowaniem transakcji. Klient płaci za produkt i oczekuje, że zakupiony towar jak najszybciej do niego dotrze. Po kliknięciu opcji: kupuję i opłaceniu zakupów przez konsumenta, sklep zajmuje się realizacją zamówienia. Pracownicy sklepu lub upoważniony personel logistycznej firmy outsourcingowej pakują towar, zabezpieczają go przed uszkodzeniem, naklejają etykiety i sortują paczki w taki sposób, by można było je sprawnie przekazać kurierom.

W procesie zakupowym istnieje ryzyko, że zamówione produkty nie spodobają się klientom. Konsumenci mają 14 dni na zwrot produktu kupionego przez internet bez podawania przyczyny. Jako właściciel sklepu musisz więc przygotować się na odbiory towarów wadliwych lub niespełniających oczekiwań klientów.

Każdy, kto interesuje się sprzedażą internetową, powinien też wiedzieć, że konsumenci lubią mieć zróżnicowany wybór form wysyłki. Nie wystarczy zaproponować im opcji dostawy do automatów Paczkomat® czy wysyłki kurierskiej. Mile zaskocz klienta, oferując mu inne opcje dostawy, na przykład: przesyłkę za pobraniem, odbiór w PaczkoPunkcie. Jak więc widzisz, organizacja zaplecza wysyłkowego jest kolejnym, bardzo ważnym zadaniem, które wpływa na jakość i powodzenie e-sprzedaży.

Podsumowanie

Jak sam widzisz, sprzedaż internetowa zyskuje coraz większą popularność i staje się nieodłącznym elementem życia, dlatego też warto wiedzieć, czym faktycznie jest i na czym polega. Firmy starają się oferować klientom coraz więcej produktów, w wielu atrakcyjnych cenach, a kupujący nie muszą nigdzie jechać, wystarczy tablet, telefon lub laptop i można zrobić zakupy. Do tego mają większy asortyment do wyboru i możliwość skorzystania z wygodnej dostawy.