Gdy potencjalny klient trafia na stronę Twojego sklepu internetowego, chce znaleźć na niej pewien zasób informacji. Aby móc dokonać zakupów online, konsument musi najpierw przejrzeć dostępny katalog i zapoznać się z ofertą. Kupowanie w sieci przypomina zaś wizytę w sklepie stacjonarnym z tą różnicą, że zamiast realnych półek i towarów mamy do czynienia z wirtualną ekspozycją. Jak przyciągnąć zainteresowanie potencjalnego klienta i sprawić, by chciał kupić wybrany przedmiot w Internecie? W tym celu należy starannie opracować kartę produktu. Co to jest karta produktu i jaką rolę odgrywa w procesie zakupowym? Sprawdź!

Karta produktu – co to jest?

Karta produktowa jest jednym z najważniejszych elementów sklepu internetowego i zawiera podstawowe informacje na temat danego produktu. W branży e-commerce to właśnie od jakości kart produktowych zależy w dużej mierze zadowolenie konsumenta. Im lepiej opracowana karta, tym mniejsza ilość zwrotów produktów, z którymi musi się niestety zmierzyć każdy sklep działający online.

Czemu służy karta produktowa?

Celem kart produktowych jest:

  1. przyciągnięcie uwagi klienta, wzbudzenie zainteresowania,
  2. wyposażenie kupujących w pewien zasób wiedzy na temat produktu,
  3. udzielenie wyczerpującej odpowiedzi na wszystkie potencjalne pytania kupującego,
  4. wyjaśnienie, w jaki sposób produkt wpisuje się w potrzeby odbiorcy (jaki problem pozwala rozwiązać, jakie korzyści daje).

Karta produktu w sklepie internetowym – kluczowe elementy

Każda karta produktowa składa się z pakietu pewnych informacji. Są to bardzo ważne dane, bez których transakcja sprzedaży i kupna w sieci nie mogłaby dojść do skutku! Na kompleksową prezentację produktu składają się między innymi takie elementy jak:

  • opis właściwości, cech, funkcji proponowanego towaru,
  • cena (plus opis ewentualnego rabatu, warunków promocji itd.),
  • dane na temat materiału, marki, okresu gwarancji,
  • aktualne zdjęcie przedstawiające oferowany przedmiot z jego detalami,
  • wskazówki, ułatwiające dokonanie wyboru (na przykład: tabele rozmiarów, dostępne dodatki i akcesoria).

Karty produktowe informują też o dostępności produktu i czasu realizacji zamówienia wraz z wysyłką. W ostatnich latach właściciele sklepów internetowych na swoich e-kartach udostępniają także komentarze i opinie innych użytkowników, którzy już skorzystali z oferty. Na karcie produktowej opinie przybierają różne formy: mogą to być punkty, gwiazdki lub recenzje w formie dłuższej wypowiedzi. Elementem dodatkowym są przyciski, kierujące na Facebook fanpage lub, na przykład, na Twój biznesowy profil, dostępny na Instagramie.

Jaka powinna być idealna karta produktu w sklepie internetowym?

Kiedy jesteś na etapie planowania założenia e-sklepu albo zamierzasz zmodyfikować istniejący już katalog, to chcesz, aby karty produktowe były dopasowane do aktualnych trendów e-commerce i UX. Czym charakteryzuje się skuteczna karta produktu w sklepie internetowym? Na które części trzeba zwrócić szczególną uwagę, by poprawić współczynnik konwersji i zainteresować klienta? Idealnie zaprojektowana karta produktu jest:

  • atrakcyjna wizualnie,
  • merytoryczna,
  • zwięzła.

Wszystkie elementy graficzne i tekstowe w karcie produktowej powinny tworzyć spójną, logiczną całość. Jest to bardzo ważne, ponieważ po wejściu na Twoją stronę przed dokonaniem zakupu każdy potencjalny klient chce być dokładnie o wszystkim poinformowany. Konsument pragnie też mieć pewność, że wybrał właściwego sprzedawcę, który rozumie jego potrzeby i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom.

karta produktu w sklepie internetowym

Treści w opisie produktu – na co zwracać uwagę?

Treści na karcie produktu powinny być pisane pod kątem SEO, czyli algorytmów wyszukiwarek. To oznacza, że nawet najbardziej poetycki opis Twojego asortymentu może okazać się sprzedażową klapą, jeśli nie będzie odpowiednio skonstruowany. Do projektowania treści na kartach produktowych przydadzą się narzędzia SEO w postaci:

  • plannerów (generatorów) słów kluczowych,
  • narzędzi analitycznych treści (Analytics, Google Search Console, Senuto itp.),
  • antyplagiaty,
  • programy do sprawdzania przejrzystości tekstu i błędów ortograficznych.

Przygotowanie informacji na kartę produktową

Jak przygotować na kartę produktu informacje tekstowe? Ilość materiału powinna być dostosowana do specyfiki oferowanych produktów. Możesz bowiem przedstawić w formie tekstowej opis prostej zabawki i w 2-3 zdaniach wyczerpać zasób niezbędnych informacji. Inaczej zaś opiszesz na przykład nowoczesny, wielofunkcyjny telewizor smart lub laptop – produkty tego typu wymagają bardzo precyzyjnej charakterystyki. Nie szczędź klientowi ważnych informacji na temat poszczególnych funkcji, cech i warunków zakupu, a przekonasz się, że konsumenci to docenią.

Zdjęcia produktu pomogą podjąć decyzje zakupowe

Każdy, kto chce kupić produkt w Internecie, zwraca uwagę na zdjęcia. Klient, który spogląda na fotografie, widoczne w kartach produktów, zaczyna wyrabiać sobie zdanie na temat oferowanego towaru! Działa tu bardzo prosty mechanizm wyboru: kupujący chętniej wybierze ten produkt, który na zdjęciu widać wyraźnie i z detalami. Zainteresowanie klientów przyciągają też galerie zdjęć produktowych, ukazujące na przykład:

  • jak prezentują się na modelkach i modelach odzież, bielizna lub okrycia wierzchnie,
  • jak dany mebel (lub armatura, płytki itd.) wygląda w zaaranżowanym wnętrzu.

Zdjęcie w karcie produktu może być jednocześnie instrukcją, jak używać urządzenia, sprzętu, czy narzędzia. Pamiętaj też o tym, że niektóre urządzenia wymagają bardziej zaawansowanych sposobów prezentacji – aby móc je lepiej zademonstrować, możesz stworzyć promocyjny filmik lub blog branżowy i na karcie produktu podać odpowiedni link.

Zalety zdjęć produktowych

Nie ulega wątpliwości, że fotografie produktów odgrywają kluczową rolę w budowaniu wizerunku e-sklepu. Jeśli materiał zdjęciowy jest przygotowany w sposób niestaranny lub nie odzwierciedla dokładnie cech towaru, klient woli poszukać podobnego produktu u konkurencji. Zdjęcie barwne, o dobrej rozdzielności, wykonane wysokiej jakości aparatem pobudzają zmysł wzroku i budzą pozytywne skojarzenia, zachęcając klienta do zakupu. Warto również pokazywać produkty w użyciu, gdyż to często przekonuje klienta (np. modelka, która ma na sobie dane ubranie). Profesjonalne fotografie widoczne w kartach katalogu sklepu internetowego powodują, że produkty proponowane w ofercie wyróżniają się na tle wielu innych towarów, dostępnych w sieci.

Największe błędy, popełniane podczas tworzenia kart produktowych w sklepach internetowych

Kiedy czytasz opinie użytkowników na różnych stronach zakupowych, często możesz trafić na wypowiedź w stylu: towar niezgodny z opisem. Jeśli chcesz wybić się w Twojej branży i zdobyć grono wiernych klientów, musisz przywiązywać dużą wagę do jakości kart produktowych w e-sklepie. To właśnie one sprawiają, że konsument chce dokonać zakupu lub z niesmakiem zamknie stronę internetową i skorzysta z innych, staranniej przygotowanych ofert.

Jakie są największe błędy, popełniane przez właścicieli e-biznesów podczas tworzenia kart produktów? Oto one:

  1. karta nie zawiera zdjęcia lub jest ono niewyraźne i nie ukazuje cech, jaki powinien mieć dany produkt,
  2. opis jest zbyt długi, stanowi blok tekstu i zawiera zbyt mało informacji o właściwościach produktu,
  3. w karcie produktu brakuje języka korzyści, większość klientów nie wie, dlaczego warto zwrócić uwagę właśnie na Twój asortyment,
  4. przy produkcie zaawansowanym (sprzęt AGD, RTV, elektronarzędzia itd.) brakuje szczegółowych danych w postaci specyfikacji technicznej i warunków zakupu,
  5. karta produktu jest przesycona dodatkowymi informacjami, które nie mają bezpośredniego związku z danym towarem (wyskakujące okienka, nadmiar przycisków, wzywających do działania lub przekierowujących na inne strony),
  6. guzik kupuję, jest niewidoczny i klient po zapoznaniu się z ofertą nie może go znaleźć.

Jak widać, na karcie produktowej niekorzystny jest zarówno nadmiar, jak i zbyt mała ilość treści. Aby uniknąć kosztownych pomyłek, skutkujących porzuconymi koszykami zakupowymi, wykonaj audyt UX swojej strony internetowej. Przeanalizuj też, jak wyglądają karty produktowe u Twojej konkurencji. Śledź w sieci najnowsze trendy w zakresie prowadzenia e-sklepów i doboru wartościowego contentu.