Każdy przedsiębiorca, działający w branży e-commerce marzy o finansowym i wizerunkowym sukcesie. Tymczasem porzucone koszyki lub odwlekane w nieskończoność decyzje zakupowe wciąż są zmorą prawie wszystkich właścicieli sklepów internetowych. Jak zachęcić klienta do finalizacji transakcji? Co sprawia, że jedne e-sklepy osiągają stały wzrost sprzedaży, a inne bezpowrotnie tracą zainteresowanie potencjalnych klientów? Poszukajmy odpowiedzi na te pytania!
Zadbaj o wysoką jakość ruchu na stronie Twojego sklepu internetowego
Profesjonalna sprzedaż internetowa opiera się na zaawansowanej analityce danych, o czym wielu e-sprzedawców po prostu zapomina. Monitoring działań marketingowo-sprzedażowych, prowadzonych przez firmy w sieci, często przypomina niestety wróżenie z fusów, które nie dają żadnych konkretnych i mierzalnych rezultatów. Masz wysoki współczynnik odwiedzin na stronie, ale klienci nie chcą finalizować transakcji? Dowiedz się, z czego wynika niska jakość ruchu w Twoim sklepie.
Jeśli chcesz osiągnąć spektakularne wyniki sprzedaży w sklepie internetowym, zaprzyjaźnij się z narzędziami analitycznymi typu Google Analytics. Dzięki nim dowiesz się więcej na temat:
- ilości i jakości odwiedzin Twojej witryny,
- oczekiwań użytkownika,
- najczęściej oglądanych zakładek, kategorii, produktów itd.,
- źródeł pochodzenia nowych klientów,
- skuteczności wprowadzanych zmian, atrakcyjności ofert i produktów.
Sklep internetowy – co wpływa na sprzedaż?
Na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym wpływa wiele czynników. Są to zarówno kwestie techniczne, związane z działaniem poszczególnych funkcji, jak i sama jakość contentu (grafik i treści), przejrzystość warunków zakupu lub gwarancji. Istotne będą także różnorodne formy dostawy przesyłki oraz wiele możliwości zapłaty. Klienci zwracają uwagę na szatę graficzną i na to, czym Twój sklep wyróżnia się na tle konkurencji. Nie zapominaj też, że finalizacja sprzedaży jest bardzo często efektem złożonego procesu decyzyjnego, którego tempo warunkuje znajomość oraz zaufanie klienta do Twojej marki.
Jak poprawić konwersje w sklepie internetowym?
Każdy, kto zamierza prowadzić biznes w Internecie, powinien również znać pojęcie konwersji. W świecie marketingu internetowego oznacza ono działania, podejmowane przez klientów na Twojej stronie, ściśle związane ze strategią reklamową, którą przyjmujesz. Mowa tu między innymi o takich pożądanych działaniach jak:
- polubienia strony sklepu na Facebook.com,
- przejście do etapu płatności i sfinalizowanie zamówienia,
- zapisanie się do newslettera itd.
Konwersje możesz poprawić na różne sposoby, na przykład poprzez reklamy płatne i bezpłatne czy optymalizację strony pod kątem SEO, jakości zdjęć bądź rozmieszczenia przycisków. Rozbudowa panelu recenzji i opinii to kolejny element, który sprawi, że łatwiej będzie Ci zachęcać klientów do podejmowania różnych działań na stronie sklepu internetowego.
Troszcz się o klienta – pamiętaj o wysokim poziomie obsługi klienta
Wzrastająca ilość niedokończonych transakcji w sklepie online często wynika z niskiej jakości obsługi. Porzucony koszyk to efekt ignorowania potrzeb klienta. Jeśli nie znajduje on na stronie wyczerpującej informacji, ulubionej metody płatności lub nie może szybko się z Tobą skontaktować, prawdopodobnie zrezygnuje z zakupu.
Szacunek do konsumenta jest kluczowy w każdym biznesie, a szczególnie w e-commerce, gdzie jakość interakcji przekłada się na zaufanie odbiorcy oraz chęć dokonania zakupów. Współczesny e-handel nie miałby racji bytu, gdyby nie nieustanny dialog z potencjalnymi, nowymi i stałymi klientami. Jak w dobie agresywnej konkurencji e-sklepów zachować wysoki poziom obsługi i uniknąć porzuconych koszyków? Przestrzegaj kilku ważnych zasad:
- nigdy nie ignoruj uwag, próśb lub sugestii klientów i możliwie jak najszybciej odpowiadaj im za pośrednictwem kanałów, z których korzystają (e-mail, SMS, wiadomość na chacie lub w komunikatorach platform sprzedażowych),
- jeśli nie masz na stronie live chata, stwórz go, by ułatwić życie klientowi,
- zadbaj o wysoką jakość treści dostępnych na Twojej stronie,
- opracuj zakładkę FAQ.
Wyjdź naprzeciw doświadczeniom i potrzebom konsumentów
Klient chce porzucić koszyk wówczas, gdy nie widzi szczegółowych informacji, dotyczących produktu lub kiedy czuje, że swoją ofertą wprowadzasz go w błąd, podając niespójne dane. Jeśli zamierzasz sprzedawać produkty i zyskać grono lojalnych klientów, zadbaj o ich poczucie bezpieczeństwa i satysfakcję z dokonywanych zakupów. Dokładnie opisz swoje produkty, postaw na wysokiej jakości zdjęcia, załącz warunki gwarancji, informacje na temat kosztów i przewidywanego czasu trwania wysyłki. Tworząc opisy produktów, nie przesadzaj jednak z ilością treści.
Szanuj czas klienta i usprawnij proces sprzedaży swojego sklepu internetowego, podając wyłącznie informacje istotne z punktu widzenia konsumenta. Rozbudowane bloki treści, złożone opisy i załączniki zniechęcają do zakupu. W dobie kultury obrazkowej każdy klient zirytuje się i zrezygnuje z zamówienia, jeżeli nie zamieścisz zdjęć oferowanego produktu! Czego jeszcze oczekuje współczesny konsument, polujący na okazje w sklepach internetowych? Interesują go rabaty – to właśnie one wpływają w dużej mierze na decyzje zakupowe.
Skomplikowany proces zakupowy hamuje Twoją sprzedaż!
Jak zrobić anty-reklamę własnego sklepu internetowego? To żadna filozofia, wystarczy bowiem maksymalnie utrudnić klientowi wybór właściwych produktów i możliwość dokonania zapłaty. Gdy przyciski e-sklepu nie działają, strona się zawiesza lub nie można płynnie przejść do kasy z powodu niekończących się formularzy i zgód, klient czuje narastającą złość oraz frustrację. Nadmiar emocji powoduje zaś, że użytkownik traci zainteresowanie ofertą i wychodzi z Twojego sklepu.
Jak usprawnić proces zakupowy w sklepie online?
Jak doprowadzić do pomyślnego zakończenia procesu zakupowego? Oto kilka ważnych wskazówek:
- uprość procedurę zakupu do 2-3 kroków,
- przygotuj klientom proste instrukcje, gdzie mają kliknąć i co zrobić, by przejść dalej (stosuj zwięzłe wezwania CTA w stylu: przejdź do kasy, wybierz formę przesyłki, dodaj uwagi),
- poinformuj klienta, że otrzyma potwierdzenie dokonania zakupu w dowolnej formie (e-mail, wiadomość w komunikatorze itd.),
- ustal, ile czasu klient ma na podjęcie decyzji zakupowej (określ, ile minut towary mogą być blokowane w koszykach, ile dni potrwa sprzedaż danego asortymentu itd.)
- nagradzaj klientów za finalizowanie transakcji (stosuj politykę rabatową).
Co jeszcze możesz zrobić, by ułatwić odbiorcy kolejne etapy składania zamówienia? Na karcie produktu umieść krótką instrukcję, jak krok po kroku dokonać zakupu. Instrukcja powinna mieć formę atrakcyjnej, przejrzystej infografiki.
Sprawdź, czy Twój sklep internetowy działa poprawnie na urządzeniach mobilnych
Jeśli prowadzisz własny sklep internetowy, to pewnie wiesz, że zdecydowana większość klientów finalizuje zamówienia poprzez aplikacje zakupowe, instalowane na urządzeniach przenośnych. Przeciętny użytkownik smartfonu chce kupić wybrany produkt szybko i wygodnie, korzystając z funkcjonalności oprogramowania mobilnego. Twoim zadaniem jest regularne sprawdzanie, czy e-sklep działa poprawnie w opcji mobile. Jeśli widzisz nagły spadek sprzedaży i wzrost porzuconych koszyków, może to oznaczać, że wystąpiły problemy z obsługą płatności lub inne funkcje nie działają poprawnie. Przeprowadź osobisty audyt strony sklepu lub zleć jego dokonanie wyspecjalizowanej agencji, która wykryje ewentualne błędy.
Konsumenci uwielbiają robić zakupy, używając smartfonów, a przekierowania do e-sklepów w mediach społecznościowych stały się czymś zupełnie naturalnym. Jeśli więc masz sklep internetowy, który nie działa poprawnie na urządzeniach przenośnych, tracisz wielu potencjalnych odbiorców! Pamiętaj o tym, że jeśli klient podjął decyzję zakupową, chce sfinalizować transakcję jak najszybciej i mieć produkt u siebie w ciągu 1-2 dni.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że już teraz dokładnie wiesz, jak zatroszczyć się o klienta w Twoim sklepie oraz jak przekonać go do zakupów. Pamiętaj, żeby zawsze troszczyć się o kupującego i jego potrzeby, w ten sposób uda Ci się osiągnąć sukces w branży e-commerce.