Inwestycja w internetowy biznes to od lat jeden z najlepszych kroków, jakie może podjąć każdy przedsiębiorca, który pragnie rozpocząć indywidualną działalność. Rynek e-commerce stanowi jeden z najprężniej rozwijających się segmentów gospodarki. Szacunkowo wzrost tejże tendencji będzie utrzymywał się na stałym poziomie przez najbliższe lata. Jeżeli więc jesteś zainteresowany działalnością w e-handlu, koniecznie sprawdź, jak zacząć realizować swoje marzenia!

Co to jest e-handel?

Chcąc prowadzić własny biznes opierający się na sprzedaży online, w pierwszej kolejności warto zaznajomić się z podstawowymi pojęciami z tego zakresu. Jednym z nich jest e-handel, czyli handel elektroniczny, w języku angielskim znany jako e-commerce. Polega on na zawieraniu transakcji zakupu i sprzedaży produktów czy usług za pośrednictwem Internetu. Określeniem tym mianuje się cały proces, jaki zachodzi od momentu produkcji towaru, poprzez jego sprzedaż i reklamę, aż po dystrybucję internetową. Transakcje zawierane w e-handlu mogą być dokonywane zarówno pomiędzy osobami fizycznymi, jak i firmami czy organizacjami rządowymi. Procesy płatności oraz dostawy mogą zaś odbywać się albo w poprzez sferę internetową, albo poza nią.

Handel elektroniczny może przyjmować różnorodną formę. Nie da się jednak ukryć, że najpopularniejszą formą działalności są sklepy internetowe. Zazwyczaj posługując się pojęciem „e-commerce” mamy na myśli właśnie sklep działający online. Niemniej jednak w skład e-handlu wchodzą także wszelkiego rodzaju:

  • aukcje internetowe,
  • elektroniczna bankowość,
  • wymiana walut,
  • zakłady bukmacherskie.

Zanim zdecydujesz się rozpocząć działalność, poznaj główne zalety handlu elektronicznego

Nie da się ukryć, iż e-handel ma ogromny wpływ na współczesną gospodarkę. Nic więc dziwnego, iż coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na rozpoczęcie działalności właśnie w postaci sklepu internetowego. Możliwość rozwinięcia dobrze prosperującego biznesu w sieci to jednak niejedyna zaleta tego przedsięwzięcia. Warto bowiem podkreślić, iż prowadzenie własnego e-commerce daje bardzo wiele możliwości, jednocześnie charakteryzując się niskim progiem wejścia. Założenie sklepu internetowego nie jest kosztowne, a sam właściciel nie musi na start inwestować w niego ogromnego kapitału. Co więcej, może on ograniczyć koszty związane z wynajmowaniem powierzchni pod siedzibę firmy, przenosząc całą działalność w sferę wirtualną.

Niewątpliwą zaletą e-commerce jest także to, iż oferowane usługi są dostępne bez żadnych ograniczeń czasowych. Sklepy internetowe działają bowiem przez całą dobę, dzięki czemu klienci mogą składać zamówienia w dogodnym dla siebie momencie. Oznacza to, iż każdy gracz na rynku e-commerce nawet na chwilę nie przestaje zarabiać! Zamówienia można nie tylko składać całodobowo, ale również odbierać je z Paczkomatów czy Lodówkomatów, które są dostępne 24/7. Kolejną zaletą, jaką może poszczycić się handel internetowy, jest możliwość budowania ogromnych zasięgów właśnie poprzez wykorzystanie funkcjonalności Internetu. Co więcej, dzięki łączu nie muszą być one ograniczone terytorialnie. Produkty oferowane online mogą zatem docierać nie tylko do okolicznych mieszkańców, ale i zagranicznych klientów sklepów internetowych.

E-commerce – od czego zacząć? Jak sprzedawać w sieci?

Z pewnością każda osoba, która wpadła na pomysł, by otworzyć własny sklep internetowy, chciałaby od razu przejść do działania. I choć motywacja i zaangażowanie to czynniki, które bez wątpienia mogą prowadzić do sukcesu, funkcjonowanie biznesu e-commerce należy dokładnie przemyśleć. Przede wszystkim liczy się ciekawy pomysł, który pozwoli zaistnieć firmie w Internecie. Wobec tego warto dobrze rozplanować cały proces zakładania działalności, a następnie dookreślić produkt czy usługę, jaki chce się w niej sprzedawać, oraz docelowego klienta – czyli to, komu będą oferowane produkty i usługi z oferty sklepu.

Równie istotnym czynnikiem jest skrupulatne przeanalizowanie zakładanej strategii firmy, co pozwoli określić koszty, z jakimi będzie musiał liczyć się przedsiębiorca. Mając w głowie (i na papierze!) dobrze opracowany plan działania, można przejść do bardziej przyziemnych kwestii. Jakich?

Analiza konkurencji

E-handel to obecnie jedna z najprężniej rozwijających się branż, wobec czego każdy przedsiębiorca musi liczyć się z koniecznością pokonania rywali, aby jego sklep zyskał należytą pozycję w sprzedaży internetowej, przyciągał nowych klientów oraz zachęcał ich do zakupu produktów czy usług. Czymże więc byłby biznesplan bez prawidłowo wykonanej analizy konkurencji?

Niewątpliwie jest to jeden z najważniejszych kroków, jakie już na starcie powinien podjąć właściciel e-commerce. Dzięki temu będzie on mógł określić powodzenie swojego biznesu jeszcze przed fizycznym rozpoczęciem działalności. Ponadto pozwoli mu to zaznajomić się z obecnie panującymi trendami, a wtedy będzie wiedział, jakie metody przyjąć, aby o jego sklepie internetowym stało się głośno!

Wybór oprogramowania

Kolejną bardzo ważną kwestią jest wybór oprogramowania, na którym postawimy e-sklep. Uznaje się, iż jest to jedna z najważniejszych inwestycji, jakie stają przed właścicielem e-commerce. W podjęciu decyzji powinno pomóc określenie:

  • budżetu, jaki przedsiębiorca jest w stanie przeznaczyć na swój sklep internetowy,
  • czasu, w jakim właściciel e-commerce pragnie wystartować ze swoim biznesem,
  • szerokości asortymentu, która trafi do sprzedaży w sklepie internetowym,
  • chęci ewentualnej integracji oprogramowania z innymi programami.

Osoby mające wiedzę z zakresu IT mogą samodzielnie przygotować podłoże dla e-sklepu i rozpocząć sprzedaż produktów w momencie, w którym uznają, iż spełnia on ich oczekiwania. Inni zaś mogą skorzystać z dedykowanych platform, na których od podstaw można założyć sklep internetowy. Są one dostępne zarówno w wersji bezpłatnej, jak i abonamentowej.

Przemyślane zaprojektowanie e-commerce

Oprogramowanie to jednak nie wszystko. W całej idei sklepu internetowego chodzi bowiem o to, aby przyciągnąć uwagę klientów i zachęcić ich do nabycia produktów z oferty. Wobec tego strona e-commerce musi być dopasowana do ich wymagań oraz działać bez żadnych zastrzeżeń. W tym celu należy zadbać o sferę UX Design, czyli projektowanie doświadczeń użytkowników. Chodzi tu przede wszystkim o intuicyjną nawigację w sklepie, możliwość łatwego odnalezienia produktu, czy uregulowanie kwestii płatności. Dodatkowo należy zadbać o szatę graficzną oraz poprawność i jakość zamieszczanych treści.

Optymalizacja treści pod kątem SEO

Z tymi ostatnimi wiąże się zaś konieczność optymalizacji pod kątem SEO. Dzięki temu działaniu sklep stanie się widoczny w Internecie – a konkretniej: w internetowej wyszukiwarce. Każdą treść należy odpowiednio dostosować, poprzez zastosowanie słów i fraz kluczowych, które umożliwią klientowi znalezienie produktu z poziomu wyszukiwarki.

Skuteczny marketing internetowy

Rozpoczynając przygodę z e-handlem, już na starcie należy pamiętać o marketingu. Pozyskiwanie nowych klientów, zwiększanie sprzedaży, budowanie zaufania do marki czy promowanie produktów to rzeczy, które nie zaistnieją bez dobrze obranej strategii działania. Dlatego też im wcześniej przedsiębiorca zdecyduje się na ich wdrożenie, tym lepsze efekty będzie osiągał jego biznes. Marketingu nie należy traktować po macoszemu – to on jest bowiem głównym motorem każdej internetowej (i nie tylko!) działalności.

Na koniec – pamiętaj o użytkownikach mobilnych

Chcąc zaoferować swoim klientom nowoczesne rozwiązania, warto pamiętać o tym, iż większość z nich będzie przeglądać ofertę e-sklepu z poziomu urządzeń mobilnych. Dlatego też właściciel e-commerce powinien zadbać o odpowiednie dostosowanie swojej platformy właśnie pod tym kątem. Dzięki temu cały proces zakupów będzie bezproblemowy i intuicyjny, co zmniejszy ilość porzucanych koszyków w trakcie składania zamówienia.