Własny sklep online to marzenie wielu ludzi, jednak tylko nieliczni decydują się podjąć ryzyko i otworzyć biznes w sieci. Tymczasem każdego roku coraz więcej ludzi robi zakupy w Internecie i trend ten widoczny jest zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Co warto wiedzieć na temat perspektyw rozwoju branży e-commerce? Jak wygląda kwestia opłacalności sklepów internetowych i jak dobrze przygotować się do rozpoczęcia sprzedaży online, by zminimalizować ryzyko finansowej porażki? Przygotowaliśmy krótki poradnik, w którym znajdziesz odpowiedzi na wszystkie te pytania.

Jakie perspektywy ma przed sobą globalna sprzedaż internetowa?

W ciągu ostatnich 2 lat branża e-commerce przeżyła boom, o jakim z pewnością nie śniło się nawet najlepszym strategom marketingu internetowego. Wraz z pandemią koronawirusa zainteresowanie zakupami w sieci wzrosło o kilkaset procent, a wraz z nim na rynku zaczęły pojawiać się setki nowych sklepów, oferujących zakupy online z dostawą do domu. W latach 2020-2022 nastąpił też gwałtowny rozwój branży KEP, a usługi kurierskie i przewozowe osiągnęły niespotykaną wcześniej jakość oraz dynamikę. Rozwój sieci automatów Paczkomat® InPost, Paczkopuntów i centrów magazynowych oraz dystrybucyjnych sprawił, że na wysyłkę towarów i ich odbiór klient czeka krócej niż 2 dni robocze! Usprawnienie procesów logistycznych i możliwość wyboru różnych form dostawy dały pole do rozwoju e-handlu.

Sprzedaż online ma przed sobą szerokie perspektywy rozwoju również dzięki rozbudowanemu systemowi kanałów sprzedaży. Są to zarówno media społecznościowe, jak i zakupowe aplikacje mobilne. Właściciele sklepów internetowych mają też do dyspozycji zaawansowane narzędzia analityczne, dzięki którym mogą w sposób przemyślany projektować kampanie reklamowe i mierzyć ich skuteczność.

Sklep internetowy – czy to się opłaca?

To naturalne, że osoby, które nigdy nie prowadziły własnego biznesu, szukają odpowiedzi na pytania: od czego zależy opłacalność sklepu internetowego? Czy warto zakładać własny sklep internetowy? Czy się opłaca inwestować oszczędności życia w e-sklep? Powodzenie w biznesie zależy od różnych czynników – jednym z nich jest wnikliwa i dokładna analiza SWOT na etapie przygotowywania biznesplanu. Pod względem strategii i zakładanych celów sprzedażowych sklep online niczym się nie różni od sklepu tradycyjnego, zakładu produkcyjnego czy firmy usługowej!

Przeprowadź analizę swojego biznesu

Jako przedsiębiorca musisz wziąć pod uwagę takie elementy jak:

  • wysokość kosztów stałych i nakładów potrzebnych na start,
  • atrakcyjność Twojej oferty i strony sklepu na tle konkurencji,
  • wielkość Twojej grupy docelowej,
  • szacunkowy poziom sprzedaży w pierwszym roku prowadzenia sklepu internetowego.

Jak dokonać szybkiej analizy opłacalności e-biznesu? Przyjrzyj się wnikliwie działaniom konkurencji. Skorzystaj z pomocy księgowej, która podpowie Ci, jakie wydatki czekają Cię w pierwszych miesiącach prowadzenia firmy. Dokonaj wyceny szablonu sklepu, zakupu domeny, niezbędnego sprzętu, oprogramowania czy kosztów dzierżawy magazynu. Zbierz jak najwięcej danych, by móc ocenić, jakie są realne szanse powodzenia Twojego biznesu. Opracuj regulamin sklepu w taki sposób, by był on przejrzysty i korzystny zarówno z Twojego, jak i konsumenckiego punktu widzenia.

sklep internetowy

Dlaczego warto otworzyć sklep internetowy?

Znane powiedzenie mówi, że: Kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana. Przekonali się o tym twórcy wielu sklepów internetowych, którzy w momencie rozpoczynania działalności mieli jedynie biznesową wizję i ogromne długi, zaciągane w bankach oraz u znajomych. Dlaczego warto zaryzykować i założyć sklep w sieci? Z pewnością najlepszych odpowiedzi na to pytanie mogliby udzielić twórcy najbardziej dochodowych e-sklepów, takich jak: Amazon, Allegro, Zalando czy chociażby X-kom.

Prowadzenie własnego sklepu internetowego ma wiele zalet:

  • zyskujesz niezależność finansową i swobodę w działaniu,
  • możesz rozwijać się wszechstronnie,
  • masz szansę osiągnąć dochody kilkukrotnie wyższe niż zarobki, oferowane etatowcom,
  • samodzielnie dysponujesz swoim czasem.

Prowadzenie sklepu internetowego dla wielu przedsiębiorców stało się sposobem na życie. Własny e-biznes daje poczucie stabilizacji i spełnienia, zwłaszcza tym osobom, które myślą kreatywnie, są ukierunkowane na pozyskiwanie nowych klientów i samorozwój. Zwróć też uwagę na to, że żyjemy w dobie social mediów, co daje Ci nieograniczone możliwości dotarcia do różnych grup odbiorców, zainteresowanych zakupami online.

Jakie są koszty prowadzenia sklepu internetowego?

Aby móc założyć i przez pierwsze miesiące prowadzić biznes online, musisz przygotować się na różne wydatki. Są to koszty stałe i koszty jednorazowe lub zmienne.

Koszty stałe

Do kosztów stałych należą między innymi takie wydatki jak:

  • wynagrodzenia (jeśli zatrudniasz pracowników),
  • koszty wynajmu i utrzymania lokalu,
  • koszty abonamentów, obsługi firm zewnętrznych,
  • koszty zakupu towaru i transportu.

Koszty zmienne

Kosztami zmiennymi są na przykład: wydatki na działania marketingowe i kampanie reklamowe w mediach społecznościowych, pozycjonowanie sklepu internetowego itp. Na etapie rozruchu e-sklepu musisz też liczyć się z różnymi kosztami w postaci: zakupu certyfikatu SSL, obsługi firmy zajmującej się budową oraz optymalizacją Twojej strony czy visual marketingiem. Jeśli nie znasz się na grafice i SEO, musisz skorzystać z pomocy agencji lub freelancera, który zaprojektuje Twoje logo, wygląd sklepu i treści.

Własny sklep internetowy – na czym można zarobić?

Założenie sklepu internetowego może zmienić Twoje życie na lepsze pod warunkiem, że masz dobry pomysł, na czym chcesz zarabiać. W sieci działają obecnie tysiące sklepów, oferujących różnego rodzaju asortyment, a każdy ma własną strategię przyciągania potencjalnych klientów. Podstawowym pytaniem, jakie warto sobie zadać na etapie planowania biznesu w e-commerce, brzmi: na jaki towar (lub usługę!) jest zapotrzebowanie? Czego konsumenci szukają w sieci? Odpowiedzi jest kilka!

Dużym zainteresowaniem klientów cieszą się oferty sklepów z odzieżą, elektroniką, kosmetykami, artykułami gospodarstwa domowego i motoryzacyjnymi. Pamiętaj jednak o tym, że to właśnie w branży fashion, beauty, moto i AGD jest największa konkurencja i najwyższe ryzyko sprzedażowej klapy. Ciężko bowiem rywalizować z gigantycznymi markami, dysponującymi wielomilionową bazą klientów, własnymi zakładami produkcyjnymi i zaawansowanym zapleczem logistycznym. Oczywiście, zawsze możesz spróbować swoich sił w e-sprzedaży tego typu asortymentu, jeśli wiesz, jak szybko i skutecznie przebić się na rynku.

Na co rośnie zapotrzebowanie w branży e-commerce?

Współczesna branża e-commerce otwiera się na wiele nowych produktów, na które wciąż rośnie globalne zapotrzebowanie. Mowa między innymi o:

  • grach komputerowych,
  • artykułach higienicznych,
  • rękodziele,
  • żywności (klienci e-sklepów coraz częściej zaopatrują się online w żywność o długim terminie przydatności),
  • karmach i akcesoriach dla zwierząt,
  • artykułach kolekcjonerskich,
  • gadżetach firmowych.

Drophipping i fulfillment w sklepach internetowych – co to jest?

Jeśli nie chcesz tracić czasu lub pieniędzy na organizację logistyki i zaplecza magazynowego w Twoim sklepie internetowym, wybierz model logistyczny, jakim jest dropshipping lub fulfillment. W opcji dropshippingu masz do dyspozycji zewnętrzny magazyn, z którego są na bieżąco wysyłane zamówienia, dokonane w Twoim sklepie. Fulfillment zaś oznacza nawiązanie współpracy z firmą zewnętrzną, zajmującą się kompleksową obsługą zamówień i zwrotów. Oba modele biznesowe powstały po to, by umożliwić sklepom internetowym szybki rozwój i poprawić ich konkurencyjność.

W jaki sposób prowadzenie e-sklepu w formule fulfillmentu lub dropshippingu przekłada się na sukcesy film branży e-commerce? Oba rozwiązania powodują, że:

  • Twoja firma ma więcej czasu na bieżące monitorowanie poziomu realizacji własnych celów sprzedażowych i strategicznych,
  • możesz poświęcić więcej uwagi planowaniu zmian na stronie sklepu i prowadzeniu działań marketingowych w różnych kanałach sprzedaży, w social mediach, Google Ads itd.

Potencjalni klienci doceniają to, że Twoja strona jest dopracowana, funkcjonalna, a Ty masz dla nich czas i chętnie wchodzisz w interakcje. Zewnętrzna obsługa logistyczna przyczynia się też do poprawy jakości i tempa wysyłek, a zadowoleni odbiorcy pozostawiają w sieci coraz więcej pozytywnych opinii o Twoim sklepie online.

Podsumowanie – własny sklep internetowy

Prowadzenie biznesu nie należy do rzeczy najłatwiejszych, ale nie ulega wątpliwości, że własny e-commerce może Ci przynieść wiele korzyści. Zakupy online zyskują coraz większą popularność, dlatego też warto otworzyć sklep internetowy, pamiętając jednak o potrzebach klientów. Znajdź idealną dla siebie branżę i działaj. Pamiętaj, że tylko dobrze prowadzony biznes ma szansę na powodzenie!