Na wielu klientów hasło „darmowa dostawa” działa niczym magnes – w końcu każdy z nas pragnie wydawać jak najmniej pieniędzy. Szacunkowo więc jeżeli mogą oni zaoszczędzić na wysyłce, o wiele chętniej korzystają z oferty danego sklepu internetowego. Czynnik ten służy więc przede wszystkim przyciąganiu usługobiorców i zachęcaniu ich do składania zamówień. Czy jednak darmowa wysyłka w każdym sklepie online jest tak samo opłacalna? Sprawdź, co trzeba wiedzieć na ten temat i czy warto wprowadzić ją w swoim biznesie!
Jak skutecznie sprzedawać w Internecie, czyli co można zyskać dzięki darmowej dostawie?
Dynamiczny rozwój branży e-commerce sprawia, że z roku na rok liczba sklepów internetowych powiększa się w zastraszającym tempie. Dla przedsiębiorców oznacza to, iż konkurencja jest w stałym natarciu. Jednak z perspektywy klienta taki stan rzeczy bywa opłacalny. Aby wyróżnić się na tle innych podmiotów z branży, właściciele sklepów online częściej decydują się na oferowanie konsumentom korzystniejszych cen za produkty lub stawiają na atrakcyjniejsze warunki sprzedaży – w tym możliwość skorzystania z opcji darmowej wysyłki w sklepie. W związku z tym klienci mogą wybrać ofertę, która najbardziej odpowiada ich wymaganiom.
Darmowa dostawa – dlaczego jest to opłacalne?
Statystycznie głównym czynnikiem determinującym decyzję o finalizacji koszyka jest cena, jaką klientowi przyjdzie zapłacić za nabywane produkty – i to nie tylko w e-commerce, ale i w sklepach stacjonarnych. Niezaprzeczalnie jednak te drugie mają nad swoją internetową alternatywą przewagę w postaci braku konieczności ponoszenia opłaty za dostawę zamówienia. W odpowiedzi na to sklepy internetowe bardzo często postanawiają przerzucić na swój rachunek koszty wysyłki. Dlaczego, skoro mogłoby się wydawać, iż jest to dla nich mniej opłacalna opcja?
Zgodnie z wynikami badania Lab24 aż 96 proc. klientów chętniej korzysta z oferty danego sklepu internetowego, jeżeli ten oferuje bezpłatną dostawę. Jest to więc niezawodny sposób na przyciągnięcie usługobiorców oraz zachęcenie ich do złożenia zamówienia. Dzięki takiej możliwości wzrasta prawdopodobieństwo, że na finalizację zdecydują się również ci, którzy w innych okolicznościach nie byliby zainteresowani zrobieniem zakupów w danym e-commerce. Ponadto taka forma dostawy często wiąże się z minimalną kwotom zakupów. Co to oznacza dla przedsiębiorcy? Najczęściej większa sprzedaż, osoba, która chciała kupić np. jedną rzecz i brakuje jej niewiele do progu darmowej przesyłki, zdecyduje się dokupić inny produkt, aby zapłacić za niego, a nie dostawę. Tym samym sprzedaż rośnie.
Czy każdy sklep internetowy może wprowadzić darmową dostawę?
Odpowiedź na pytanie, czy każdy sklep online może wprowadzić opcję bezpłatnej dostawy, jest krótka: tak, może. O wiele lepiej jednak analizować ten wątek pod kątem tego, czy każdemu się to opłaca. Niektóre firmy, szczególnie niewielkie przedsiębiorstwa, w których składana jest znikoma liczba zamówień lub które dysponują stosunkowo tanim towarem, niewiele osiągną na każdorazowym pokrywaniu kosztów wysyłki do klientów. Aby jednak nie musieć rezygnować z tego rozwiązania, mogą oni zaproponować darmową dostawę na indywidualnie określonych zasadach.
Sprzedawanie w Internecie a darmowa dostawa. Jaką formę może przybrać to rozwiązanie?
Wprowadzenie darmowej wysyłki w sklepie internetowym, to indywidualna decyzja każdego sprzedawcy. Dlatego też może on samodzielnie konfigurować tę kwestię, oferując swoim klientom różnorodne formy bezpłatnej wysyłki towaru. Zanim jednak zdecyduje się wdrożyć takie rozwiązanie do sklepu, powinien zapoznać się z najczęściej spotykanymi metodami.
Darmowa dostawa od określonej kwoty zamówienia
Niewątpliwie najpopularniejszą formą jest oferowanie darmowej dostawy wtedy, kiedy klient przekroczy odgórnie ustaloną kwotę zamówienia. Jej pułap może być samodzielnie określony przez sprzedawcę, jednak najczęściej oscyluje w granicach 100-300 zł. Takie rozwiązanie nie tylko zachęca klientów do składania zamówień, ale również zwiększa ilość produktów „wkładanych” do koszyka. W wielu przypadkach bowiem o wiele bardziej opłaca się dobrać kolejne artykuły do zakupów, aby móc wykorzystać bezpłatną dostawę, aniżeli uiszczać opłatę za wysyłkę zamówienia.
Darmowa dostawa przy zakupie konkretnych produktów
Niektóre sklepy internetowe decydują się na zapewnienie klientom darmowej dostawy przy zakupie określonych produktów. Może być to związane zarówno ze współpracą z inną marką (np. oferowanie bezpłatnej przesyłki w drogerii, jeżeli w zawartości koszyka znajduje się produkt określonej marki), jak i stanowić sposób na zachęcenie klienta do zakupu sezonowych towarów (np. darmowa wysyłka na wszystkie artykuły letnie).
Darmowa dostawa po spełnieniu określonych warunków
Kolejnym sposobem, z którego często korzystają sprzedawcy sklepów internetowych, jest bezpłatna dostawa zakupów po spełnieniu przez klienta określonych warunków. Oferta ta jest najczęściej kierowana do nowych użytkowników, kiedy to sprzedawca decyduje się na pokrycie kwoty przesyłki, jeżeli klient dokona pierwszego zakupu na stronie. Firmy chętnie stosują tę metodę, ponieważ buduje ona poczucie lojalności oraz więzi z marką. Ponadto warunkiem, jaki musi spełnić klient, aby zniwelować koszty dostawy, może być także zapis do newslettera czy aktywny udział w programie lojalnościowym.
Okazyjna bezpłatna dostawa
Bardzo często stosowanym zabiegiem jest także okazjonalne zapewnianie darmowej dostawy. Może być to związane zarówno z gorącymi okresami wyprzedaży, czasem poprzedzającym ważne wydarzenia (jak choćby okres bożonarodzeniowy), jak i momentem, w którym do oferty sklepu internetowego trafia nowy produkt lub kolekcja, a sprzedawca pragnie jak najlepiej je zareklamować. Niekiedy także darmową dostawę oferuje się w momencie, gdy zauważalne staje się, iż klienci tracą zainteresowanie zakupami w danym e-sklepie lub kiedy konkurencja z branży wychodzi z bardzo atrakcyjną inicjatywą.
Darmowa dostawa przy wyborze konkretnej metody
Koszt dostawy przesyłki ze sklepu internetowego bezpośrednio uzależniony jest od metody, jaką ma zostać doręczone zamówienie. Niektórzy właściciele decydują się na pokrycie tejże kwoty, jeżeli klient skorzysta z preferowanej przez nich formy – czy to za pośrednictwem standardowego kuriera, czy dostawy do Paczkomatu InPost. Osoby posiadające stacjonarną siedzibę firmy bardzo często decydują się również na udostępnienie dla klientów możliwości bezpłatnej dostawy w to właśnie miejsce. Z racji tego, iż transport towaru odbywa się tam na porządku dziennym, nie ponoszą oni żadnych dodatkowych kosztów, a mogą zachęcić usługobiorców darmową dostawą.
Darmowa wysyłka niezależnie od wielkości zamówienia
W końcu istnieją i sklepy internetowe, które z darmowej dostawy robią własną wizytówkę. W takiej sytuacji pokrywają one ceny doręczenia niezależnie od kwoty czy wielkości zamówienia. Aby jednak móc pozwolić sobie na wdrożenie takiego rozwiązania, należy mieć doskonale przewidzianą strategię działania, uwzględniającą współpracę z firmą kurierską, która oferuje korzystne warunki. W całej procedurze chodzi bowiem o to, aby zachęcić klienta do zrobienia większych zakupów, przez co sama opłata za wysyłkę przestanie mieć istotne znaczenie. Takie transakcje przynoszą zysk sprzedawcy, pomimo dodatkowej inwestycji.
Sklep internetowy – promocje sposobem na wybicie się ponad konkurencję?
Nie od dziś wiadomo, iż klienci sklepów internetowych chętnie poszukują okazji zakupowych. Mnogość sklepów online znacznie urozmaica im to zadanie. Aby więc móc wzbudzić zainteresowanie w potencjalnych usługobiorcach, warto zastanowić się nad darmową dostawą. Rozwiązanie to jest bowiem sposobem na pozyskanie szerokiego grona klientów, którzy niejednokrotnie powrócą, by dokonać ponownego zakupu. Wszystko jednak powinno być dobrze przemyślane, a sam proces nie może być wdrażany na siłę. Wtedy bowiem nie będzie on przynosił zysków, a wyłącznie niepotrzebne straty.