W ostatnich latach sklepy internetowe zyskały ogromną popularność, a klienci coraz chętniej kupują online. Znacząco wzrosło zaufanie do e-sprzedawców, którzy ciężko pracują na to, by konsumenci pozostawili im pozytywne opinie i chcieli ponownie dokonać zakupu w ich sklepie. Ty również myślisz o założeniu własnego e-biznesu? Zastanawiasz się, czy jesteś w stanie samodzielnie stworzyć sklep od podstaw? Przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, na czym polega zakładanie sklepu internetowego i realnie oceń swoje możliwości. Zaczynamy!

Czym jest sklep internetowy?

W ujęciu IT jest to aplikacja, za pomocą której można sprzedawać przez Internet różne produkty lub usługi. Jeśli kupujesz towary w sieci, to doskonale wiesz, jak wygląda gotowy sklep internetowy. Składa się on zwykle z zestawu pewnych elementów, takich jak:

  • nawigacja,
  • katalog produktów (usług),
  • system logowania i koszyk,
  • system płatności,
  • opcjonalnie: panel komentarzy i recenzji,
  • treści blogowe, poradniki, vlogi.

Każdy sklep internetowy tworzą 2 części: front, czyli to, co widzą Twoi klienci oraz end – zaplecze techniczne i magazyn treści. Bardzo ważnym elementem e-sklepu jest jego domena, inaczej nazwa, widoczna w pasku adresu wyszukiwarki internetowej. Dobrze dobrana domena współtworzy silną, rozpoznawalną markę.

Jak samemu stworzyć sklep internetowy?

Czy w dzisiejszych czasach agresywnej konkurencji i zaawansowanych technologii możliwe jest samodzielne tworzenie sklepu internetowego? Tak, jednak to rozwiązanie wybierają nieliczni i są to osoby, mające znaczny zasób wiedzy z zakresu projektowania i zakładania stron internetowych, pozycjonowania, marketingu internetowego, grafiki, SEO. Pamiętaj o tym, że nawet najlepszy pomysł na biznes przepadnie, jeśli Twój sklep będzie niefunkcjonalny i zaprojektowany w sposób amatorski, bez znajomości aktualnych trendów branży e-commerce oraz visual marketingu.

Postaw na gotowe szablony

Oczywiście, możesz skorzystać z gotowych szablonów i założyć sklep internetowy bez konieczności angażowania drogich agencji interaktywnych. Do wyboru masz różne zewnętrzne platformy:

  • Shoper,
  • Sky-shop,
  • PrestaShop,
  • Wix itd.

Wyżej wymienione kreatory sklepów internetowych możesz w prosty sposób edytować i dostosowywać do własnych potrzeb. Jeśli jednak masz ściśle określoną wizję wyglądu i funkcjonalności Twojego sklepu, rozważ współpracę z profesjonalną firmą zewnętrzną, która od postaw stworzy szablon sklepu i stronę sprzedażową na podstawie Twoich wytycznych oraz wymogów.

Jak zrobić własny sklep internetowy, korzystając z gotowego szablonu?

Wielu przedsiębiorców korzysta z szablonów i kreatorów stron sprzedażowych. Jest to bardzo intuicyjne, proste narzędzie, dzięki któremu każdy może spróbować swoich sił w zakresie tworzenia sklepów internetowych. Jak zbudować na szablonie atrakcyjny sklep? Wybierając określonego dostawcę usługi, otrzymujesz do wglądu pakiet instrukcji, jak krok po kroku założyć swój biznes w sieci.

stworzenie sklepu online

W jaki sposób korzystać z kreatora strony sprzedażowej?

Oto kilka podstawowych kroków:

  1. Odpowiednie zaplecze

Przygotuj całe zaplecze i materiały w postaci treści, zdjęć, cenników, regulaminu, polityki RODO, aby wszystko było jasne i klarowne.

  1. Domena i współprace

Kolejno musisz wykupić domenę, miejsce na serwerze, a także wybrać systemy płatności i firmy kurierskie, z którymi chcesz nawiązać współpracę.

Wybór szablonu

Skoro kwestie formalne masz już za sobą, to teraz sprawy wizualne, czyli musisz wybrać szablon, który odpowiada najlepiej tematyce Twojego sklepu.

Dostosuj stronę do własnych potrzeb

Teraz już tylko trzeba dodać wszelkie istotne treści, zainstalować wtyczki (chaty, narzędzia niezbędne do analizy itp.), a potem sprawdzić, czy wszystko działa.

Przedstawiony wyżej schemat działania jest oczywiście bardzo uproszczony. Tworzenie sklepów internetowych od podstaw wymaga bowiem znacznych nakładów czasu i wielokrotnego sprawdzania funkcjonalności metodą prób i błędów. W trakcie projektowania i edycji szablonu sklepu internetowego inspiruj się stronami silnych marek, odnoszących największe sukcesy sprzedażowe i wizerunkowe.

Samodzielne rozbudowywanie funkcjonalności sklepu – czy to jest możliwe?

Są pewne funkcje e-sklepu, których nie jesteś w stanie rozbudować i skonfigurować w sposób profesjonalny i bezpieczny. Mowa między innymi o kwestiach związanych z systemami płatności, konfiguracją różnych opcji dostaw czy przekierowaniami ze sklepu na Facebooku.

Musisz pamiętać o tym, że pewne kwestie techniczne, związane z bezpieczeństwem i jakością sprzedaży online lepiej powierzyć doświadczonemu programiście! Niewiedza na temat działania i konfiguracji systemów, aktualizacji czy wtyczek może Cię słono kosztować. Wskutek błędów na stronie poszczególne funkcje nie będą działały prawidłowo, co przełoży się na spadek zainteresowania Twoją ofertą, utratę klienta i na zwiększone ryzyko ataków ze strony cyberprzestępców.

Jak otworzyć własny sklep internetowy bez zaplecza magazynowego?

Stworzenie sklepu internetowego od strony technicznej i merytorycznej jest zaledwie wierzchołkiem przysłowiowej góry lodowej! Twoja praca nie kończy się na działaniach online! Rozruch sprzedaży internetowej wymaga jeszcze organizacji zaplecza magazynowego. Czy wynajem powierzchni magazynowych na własny rachunek jest koniecznością w e-handlu? Zdecydowanie nie! Możesz nawiązać współpracę z wyspecjalizowaną firmą kurierską i outsourcingową, która zajmie się magazynowaniem i dystrybucją Twoich paczek.

W e-commerce istnieją 2 podstawowe modele obsługi magazynowej sklepów:

  • dropshipping, czyli zewnętrzny magazyn, z którego paczki trafiają do klientów,
  • fulfillment – przerzucenie na firmę zewnętrzną całego procesu realizacji zamówień.

Jeśli korzystasz z outsourcingu usług logistycznych, możesz samodzielnie prowadzić sprzedaż produktów i skupić się wyłącznie na promocji i działaniach marketingowych. Na uwagę zasługuje też fakt, że zarówno fulfillment, jak i dropshipping sprawdzają się w każdej branży.

Samodzielna budowa marki od podstaw i rozwój kanałów sprzedaży sklepu internetowego – jak to zrobić?

Stworzenie i rozwój nowego e-commerce to działania, które obejmują również marketing. Załóż sklep internetowy, a przekonasz się, że bez umiejętnie prowadzonej reklamy nie masz najmniejszych szans na to, by zauważyli Cię potencjalni klienci. Wygląd sklepu czy różne metody płatności i opcje wysyłki są bardzo ważne w kształtowaniu pozytywnego wizerunku sklepu, ale nic nie znaczą, jeśli na Twojej stronie nie ma ruchu! Jak możesz samodzielnie wpłynąć na wzrost konwersji i poprawę dynamiki sprzedaży w Twoim e-sklepie?

stworzenie sklepu online

Rozwój sklepu internetowego – jak się promować?

Mamy kilka sprawdzonych pomysłów:

  1. Prowadź kampanie promocyjne w mediach społecznościowych: załóż konto biznesowe na Facebooku, przygotuj testowe kampanie do grup docelowych, załóż fanpage Twojej marki i przetestuj działanie sklepu na Facebooku. Nie wiesz, od czego zacząć i jak krok po kroku robić reklamę w social mediach? Skorzystaj z samouczka Facebooka i tutoriali, dostępnych na YouTube.
  2. Zainstaluj w swoim sklepie narzędzie analityczne (na przykład darmowy Google Analytics), by móc monitorować skuteczność prowadzonych działań reklamowych.
  3. Wykonaj audyt UX i sprawdź, co należy zmienić w Twoim sklepie internetowym pod kątem oczekiwań klientów.

O czym jeszcze warto pamiętać przy tworzeniu sklepu internetowego?

Chcesz szybko rozkręcić sprzedaż w sklepie internetowym, marzysz o wysokich zyskach i stawiasz na samodzielne prowadzenie sklepu? Planujesz rozkręcić biznes, będąc sobie sterem, żeglarzem i okrętem? Nie tędy droga! Niejeden właściciel e-sklepu zakończył karierę, zanim zdążył osiągnąć sukces i wynika to głównie z nieumiejętnego zarządzania własnym czasem, kapitałem intelektualnym i budżetem.

Sklep online rozwija się wówczas, gdy nad jego sukcesem pracuje kilka osób, mających określoną wiedzę. Podział kompetencji procentuje i sprawia, że pozyskiwanie klientów, optymalizacja strony internetowej i sprzedaż dają satysfakcjonujące rezultaty. Jednoosobowa firma nie ma szans, by wejść na szczyt sprzedażowej piramidy, jeśli nie korzysta z pomocy własnych ludzi lub zaplecza outsourcingowego.

Podsumowanie

Jak widzisz, samodzielne stworzenie sklepu internetowego jest możliwe. Należy jednak pamiętać o dokładnej analizie rynku, stworzeniu biznesplanu i odpowiednim projekcie/wizualizacji strony. Potem można skorzystać z gotowych szablonów i dalej działać. Nie zapominaj również o odpowiedniej promocji swojego sklepu, aby dotrzeć do klientów! Jeśli jednak chodzi o jego działanie w dalszej perspektywie, to warto, aby praca rozkładała się na więcej osób!