Lubisz kupować w sieci różne towary i usługi? Nie ma w tym nic w tym dziwnego! Zakupy online są wygodne, pozwalają oszczędzić czas i pieniądze. Zanim jednak sfinalizujesz jakąkolwiek transakcję w Internecie, pamiętaj o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, których znajomość może uratować Twoje dane i środki zgromadzone na kontach. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj 5 najważniejszych zasad bezpiecznych zakupów online. Gotowy? Zatem zaczynamy – oto one!

Zasady bezpiecznych zakupów przez Internet: podstawowe informacje

Co w ogóle oznacza pojęcie – bezpieczne zakupy w sieci? Czy wystarczy mieć zainstalowane oprogramowanie antywirusowe na komputerze lub smartfonie, by uniknąć internetowych przestępców i naciągaczy? Oczywiście, że nie. W sieci czyha na Ciebie wiele pułapek, związanych między innymi z:

  • przekazywaniem fałszywych danych sklepów i e-sprzedawców (fikcyjne strony www, nieistniejące firmy, asortyment niezgodny z opisem),
  • niejasnymi warunkami sprzedaży i płatności,
  • zawiłymi procedurami dokonywania zwrotów (lub brakiem opcji zwrotu!),
  • przechwytywaniem loginów i haseł.

To oczywiście nie wszystkie potencjalne niebezpieczeństwa, z którymi możesz mieć do czynienia, robiąc zakupy przez Internet. Lista zagrożeń i związanych z nimi zasad bezpieczeństwa jest znacznie dłuższa i nie sposób wskazać wszystkich. Pamiętaj o jednym: jeśli lubisz kupowanie online, zachowaj czujność na każdym etapie zakupowym. Niezależnie od tego, czy dopiero przeglądasz towar, czy robisz przelew, uważnie analizuj wszystkie informacje, które widzisz i nie wahaj się zadawać sprzedawcom pytań, jeżeli cokolwiek wydaje Ci się niejasne.

Jak kupować w sklepie internetowym?

Udane zakupy to sprawne i bezpieczne zakupy. Sama procedura dokonywania transakcji w sieci jest obecnie bardzo prosta i przebiega w kilku krokach:

  1. wybierasz produkt,
  2. klikasz opcję: dodaj do koszyka (może to być też komunikat w stylu: zamawiam, kupuję itd.)
  3. rejestrujesz się lub, jeśli masz już konto, logujesz na stronie sklepu albo podajesz jednorazowo dane do wysyłki,
  4. wybierasz metodę przesyłki,
  5. przechodzisz do podsumowania i płacisz.

Sami właściciele e-sklepów dokładają wszelkich starań, by ułatwić Ci robienie zakupów w Internecie. Im sprawniej przebiegnie transakcja, tym więcej pozytywnych opinii zyskują, co przekłada się również na zyski. Miej jednak zawsze na uwadze, że nie każdy sklep, który widzisz w sieci, istnieje naprawdę. W mediach społecznościowych i na platformach aukcyjnych roi się zaś od oszustów.

Ochrona prywatności

Zasady bezpiecznych zakupów online

Zasada nr 1: sprawdź dane kontaktowe sprzedawców internetowych

Każdy profesjonalny sprzedawca internetowy zawsze chętnie udostępnia swoje dane kontaktowe, NIP i adres siedziby. Takie podstawowe informacje powinny obowiązkowo znaleźć się na stronie internetowej firmy. Jeśli ich nie widzisz, poproś pracowników sklepu, by je udostępnili w celu weryfikacji. I nie ważne, czy kupujesz malutki gadżet za kilka złotych, czy torebkę wartą kilkaset złotych – zawsze sprawdzaj wiarygodność sprzedającego. Jest to dobry nawyk, który z pewnością zaprocentuje w przyszłości.

Jeśli postanawiasz zrobić zakupy online, korzystając z ofert osób prywatnych, nie jesteś w stanie sprawdzić tożsamości oferenta. Nawet konta ogłoszeniodawców na portalach społecznościowych mogą być fikcyjne. Jak więc możesz się zabezpieczyć jako kupujący? W serwisach aukcyjnych i na portalach ogłoszeniowych zawsze zamawiaj produkty za pobraniem. Zapłaty za towar dokonasz dopiero w momencie odbioru przesyłki.

Zasada nr 2: sprawdź, czy sklep ma certyfikat bezpieczeństwa

Robiąc zakupy w sieci, wybieraj wyłącznie oferty sprawdzonych sklepów internetowych. Jak je rozpoznać? Sprawdź, czy po lewej stronie, w pasku adresu wybranej strony internetowej widzisz ikonkę w kształcie kłódki. Jeśli tak, oznacza to, że sklep ma certyfikat bezpieczeństwa SSL, poświadczający wiarygodność witryny. SSL gwarantuje:

  • bezpieczne płatności (strony niemające certyfikatu nie mogą zapewnić niektórych form płatności, a zwłaszcza płatności kartą),
  • bezpieczeństwo przesyłanych danych (haseł, loginów, numerów kont, danych adresowych itd.).

A jak rozpoznać sklepy bez certyfikatu SSL? Gdy chcesz je odwiedzić, otrzymujesz komunikat: strona niezabezpieczona. Podczas dokonywania zakupów online na tego typu stronach ryzykujesz utratę danych.

Zasada nr 3: poznaj szczegółowe zasady sprzedaży w e-sklepie

Nigdy nie kupuj przysłowiowego kota w worku! Poznaj szczegóły kupowanego towaru, sprawdź regulamin sklepu i zapoznaj się z opisem produktów, dostępnych na stronie wybranego sklepu. Daj sobie czas do namysłu, porównaj kilka różnych ofert, zanim podejmiesz decyzję zakupową (dotyczy to zwłaszcza produktów drogich, sprowadzanych lub wykonywanych na zamówienie).

Zanim w e-sklepie klikniesz opcję: płacę, zapytaj o możliwość zwrotu zakupionych towarów i dowiedz się więcej na temat metod płatności. Może się bowiem okazać, że sprzedawca nie wysyła paczek za pobraniem lub nie honoruje kart kredytowych, którymi zwykle płacisz. Dowiedz się też, jak długo trwa wysyłka zamówienia w wybranym przez Ciebie sklepie. Nie uznawaj nigdy za pewnik, że otrzymasz paczkę w ciągu 48 godzin! Niektóre firmy na bieżąco importują towary zza granicy lub zlecają ich produkcję w momencie złożenia zamówienia, więc czas oczekiwania na przesyłkę może wynosić nawet kilka tygodni. Aby uniknąć rozczarowań i pomyłek, wnikliwie przeczytaj warunki sprzedaży, udostępnione przez sprzedającego.

Zasada nr 4: sprawdź opinie innych klientów

W świecie e-commerce opinie konsumentów stanowią najlepszą rekomendację oraz zachętę do robienia zakupów online w wybranych sklepach. Wystawianie komentarza sprzedawcy jest obecnie powszechną praktyką, dzięki której zarówno sklepy internetowe, jak i inni klienci mogą dowiedzieć się więcej na temat cech różnych produktów oraz jakości procesu wysyłki czy obsługi przed- i posprzedażowej.

Jeśli więc chcesz bezpiecznie kupować w sieci, czytaj komentarze tych klientów, którzy dokonali zakupów online przed Tobą. Oni mają już u siebie dany towar i chętnie dzielą się swoimi uwagami i sugestiami. Konsumenci umieszczają w Internecie zdjęcia kupionych produktów, opisują ich właściwości, zalety i wady. Im więcej pozytywnych opinii ma sprzedawca, tym większe są szanse na to, że Twój zakup będzie trafiony.

Jeśli widzisz, że wybrany e-sklep nie ma w Internecie żadnych ocen ani komentarzy, zachowaj czujność. Pamiętaj o tym, że klienci zostawiają swoje opinie w wielu różnych kanałach, takich jak:

  • wizytówki firm w Google (sklepy internetowe mogą mieć od 1 do 5 gwiazdek, Google umożliwia też dodawanie klientom własnych komentarzy, które stanowią cenne źródło informacji na temat danej firmy),
  • social media (opinie na fanpage, wpisy własne użytkowników wraz ze zdjęciami i opisem towaru na Facebooku, Instagramie, LinkedIn itd.),
  • fora internetowe,
  • platformy zakupowe.

Czy opinie klientów są wiarygodnym źródłem informacji na temat e-sklepu?

Zastanawiasz się, czy warto wierzyć opiniom innych internautów? Jaką masz pewność, że nie są one fikcyjne i nie powstały na zlecenie sprzedającego? Musisz wiedzieć, że kupowanie opinii pozytywnych jest niedopuszczalne w świetle zasad uczciwej konkurencji. Jest to forma dezinformacji, surowo potępiana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Nietrudno jednak spostrzec, że najlepsze, zaufane i sprawdzone firmy, prowadzące e-sprzedaż, mogą się pochwalić setkami wartościowych, merytorycznych opinii w sieci i poza nią. Sprzedawcy niedoświadczeni, istniejący na rynku od niedawna lub nieuczciwi nie mają żadnych komentarzy, lub są one niskiej jakości i niewiele mówią na temat właściwości towarów i realizacji wysyłek.

Zakupy internetowe

Zasada nr 5: zachowaj korespondencję ze sprzedawcą

Podczas dokonywania zakupów w Internecie bardzo dobrą praktyką jest zachowywanie wszelkiej korespondencji ze sprzedawcą. Niezależnie od tego, czy komunikacja odbywa się za pośrednictwem chatu online, e-maili, SMS-ów bądź social mediów, nie usuwaj żadnych wiadomości ani dokumentów sprzedaży, które otrzymujesz drogą elektroniczną. Taka pisemna wymiana informacji może bowiem okazać się bardzo pomocna w sytuacjach konfliktowych, na przykład wówczas, gdy:

  • towar jest niezgodny z opisem,
  • sprzedawca podważa zasady zwrotów, które sam podawał w warunkach zakupu,
  • ogłoszenie (aukcja, produkt w katalogu) są już niedostępne i nie można sprawdzić warunków zakupu.

Zapis korespondencji lub treści ofert, dostępnych w sieci, jest zwykle niezbędny, jeśli chcesz ubiegać się o zwrot pieniędzy, lub skorzystać z pomocy Rzecznika Praw Konsumentów.

Inne zasady bezpieczeństwa online, o których warto pamiętać

Przedstawione zasady bezpieczeństwa są bardzo ważne, jeśli chcesz mądrze robić zakupy online. O czym jeszcze musisz pamiętać, kupując w sieci?

  1. Nigdy nie podawaj danych logowania osobom trzecim, regularnie zmieniaj hasła w bankowości elektronicznej i w e-sklepach, z których oferty często korzystasz.
  2. Zadbaj o bezpieczne połączenie! Nie loguj się na strony sklepów ani banku, korzystając z sieci publicznych WiFi.
  3. I co najważniejsze, o czym wspominaliśmy już na początku tego artykułu: zachowaj zdrowy rozsądek i uważnie sprawdzaj każdego nowego sprzedawcę, u którego robisz zakupy online.

Podsumowanie

Jeśli zależy Ci na bezpiecznych zakupach online, musisz pamiętać, aby dokładnie przestrzegać podstawowych zasad bezpieczeństwa. Ważne, żeby korzystać tylko ze sprawdzonych sklepów internetowych i stawiać na bezpieczne połączenie w sieci. Nigdy nie zapominaj także weryfikować opinii klientów, zachowuj również wszelkie dowody zakupów. W ten sposób uda Ci się uniknąć przykrych niespodzianek podczas kupowania w sieci.