Pandemia koronawirusa okazała się być największym wstrząsem w gospodarce i życiu codziennym świata zachodniego na przestrzeni dziesięcioleci zmieniając to jak uczymy się, pracujemy, robimy zakupy i utrzymujemy kontakty. Wiele osób woli zamówić paczkę ze sklepu internetowego niż iść na zakupy. O ile te zakupy są w ogóle możliwe – dla wielu sklepów nadawanie przesyłek stało się jedyną możliwością utrzymania relacji z klientem. A skoro już o relacjach mowa: te międzyludzkie też są utrudnione podczas epidemii. Zamiast jechać do rodziny czy przyjaciół można porozmawiać z nimi przez internet, a prezenty świąteczne czy urodzinowe nadać kurierem albo z coraz popularniejszego Paczkomatu.

Nadaj przesyłki z e-handlu

Nadawanie paczek z zamówieniami jest jednym z kluczy do sukcesu w działalności e-commerce. Internauci pytani o to co zachęca lub zachęciłoby ich do robienia (częściej lub w ogóle) zakupów w sieci na pierwszym miejscu wymieniają ceny produktów, ale już na kolejnych różne aspekty przesyłki – niska cena paczki i szybkość nadania. Podobnie, głównymi problemami z jakimi stykają się zamawiający paczki z e-commerce jest długie oczekiwanie na przesyłkę i jej zbyt wygórowana cena. Zbyt drogie nadanie paczki, czy w ogóle zbyt mały wybór opcji nadania przesyłki są też jednym z głównych powodów porzucenia koszyka przez klientów e-commerce. Sądząc po popularności różnych form przesyłki, klienci oprócz szybkości dostarczenia paczki, zwracają też uwagę na to jak wygodnie mogą rzeczoną paczkę odebrać – nawet bardziej niż na to ile jej nadanie będzie kosztować. Najpopularniejsza paczka to według badań opinii ta, którą możesz odebrać w Paczkomacie InPost, aczkolwiek kurier jest niemal tak samo popularny. Internauci dość chętnie korzystają też z usług poczty, o ile paczkę dostarcza listonosz. Odbiór paczki na poczcie, w sklepie, czy punkcie partnerskim są znacznie mniej popularne.

Jak nadać paczkę z e-commerce?

Sklepy internetowe korzystają z wielu metod nadania paczek do klientów i nie chodzi tu wyłącznie o to czy dostarczy je kurier, listonosz, czy klient odbierze ją sobie w punkcie albo Paczkomacie InPost. To oczywiście też jest, jak wyjaśniliśmy powyżej, bardzo ważne dla relacji sklepu z klientami. Jednak z punktu widzenia sklepu ważne są też formy umów na nadanie paczki z operatorami logistycznymi. W końcu klienci chcą odebrać paczkę szybko i wygodnie, ale też tanio. Aby nadać przesyłkę sprzedający on-line musi za jej nadanie zapłacić. Możesz oczywiście korzystać z indywidualnej oferty firm kurierskich, ale to się nie opłaca przy większej liczbie paczek. Dlatego sklepy internetowe korzystają z innych rozwiązań.

Nadaj paczkę w ramach umowy

Podstawowym jest indywidualna umowa z operatorem kurierskim, dzięki której sklep może nadać paczkę taniej w zamian za korzystanie z usług konkretnego operatora. Zwykle cena za pojedynczą przesyłkę jest niższa jeżeli jeżeli sklep nadaje ich więcej. Umowy tego typu zwykle opiewają na nadanie określonej ilości przesyłek w określonym czasie za stałą miesięczną opłatę, co zrównuje ceny paczek różnych rozmiarów. Jest to korzystne jeśli kupujący zamawia większą paczkę i ułatwia komunikację z klientem. Z kolei InPost oferuje tzw. abonamenty, w ramach których sklep dostaje indywidualny cennik z niższymi opłatami za każdą przesyłkę, w zamian za zobowiązanie do wydania na nie określonej kwoty miesięcznie. W pierwszym wariancie po wyczerpaniu miesięcznego limitu firma korzysta z normalnego cennika, natomiast w abonamencie zachowuje prawo do niższych cen. Podpisanie umowy z operatorem wiąże się też zwykle z dodatkowymi korzyściami, takimi jak darmowy podjazd kurierski, przesyłki weekendowe, czy szersze godziny odbioru paczek.

Paczka w cudzych rękach

Sprzedający w sieci czasem jednak całkowicie rezygnują z osobistego załatwiania wysyłki, powierzając cały proces logistyczny zewnętrznej firmie. Mniejsi z sprzedawcy korzystają z tzw. dropshipping. W tym systemie sprzedawca nigdy nie ma fizycznie w swoim posiadaniu sprzedawanych dóbr, a nawet za nie nie płaci. Jego zadaniem jest wyłącznie znalezienie klientów i przyjęcie zamówienie. Realizacją tego zamówienia, w tym także wysyłką paczek, zajmuje się hurtownia lub nawet producent zamawianych towarów. Natomiast większe sklepy mogą korzystać z usługi typu fulfillment. W tym modelu sklep kupuje, a zatem posiada przeznaczone do sprzedaży towary, jednak nie przechowuje ich w swoim magazynie, ale u wyspecjalizowanej firmy, która zajmuje się również nadawaniem paczek. Często usługi takie świadczą firmy logistyczne, decydujące własną siecią dystrybucji. Dzięki synergii usług magazynowych i transportowych, są w stanie szybciej wysyłać paczki z zamówieniami, a dzięki efektowi skali mogą to robić taniej. Sklep zwalnia to z konieczności utrzymywania własnego magazynu i pracowników go obsługujących.

Nadaj paczkę prywatnie

Osoby prywatne też potrzebują czasem nadać paczkę. Szczególnie teraz, kiedy nie bardzo można się z ludźmi spotykać. Zamiast odwiedzać rodzinę czy znajomych można wysłać im paczkę z prezentem świątecznym, urodzinowym, czy imieninowym. Tradycyjnie monopol na nadanie paczki przez osoby prywatne miała Poczta Polska, jednak ostatnio się to zmienia. Badanie opinii internautów przeprowadzone w kwietniu 2020 przez Kantar Polska wskazuje, że coraz częściej korzystamy w takich sytuacjach z innych opcji. Paczka pocztowa wciąż jest wśród internautów najpopularniejszą formą przesyłki, ale nadanie paczki w Paczkomacie ustępuje jej o zaledwie kilka punktów procentowych, a nadanie przesyłki bezpośrednio u kuriera o 10 punktów procentowych. Są to nieznaczne różnice, zapowiadające rychły koniec dominacji Poczty na tym rynku.

Nadanie paczki – jak to się robi?

Jak nadać przesy? Można skorzystać w tym celu z oferty pośrednika lub bezpośrednio jednego z operatorów logistycznych. W pierwszym przypadku najpopularniejszą opcją jest skorzystanie z tzw. kalkulatora cen. Jest to usługa internetowa podobna do porównywarki cen towarów. Po podaniu parametrów przesyłki na stronie, serwis wyświetla ceny nadania paczek u różnych operatorów. Po wybraniu jednej z ofert i zapłaceniu można nadać paczkę u kuriera lub w punkcie obsługi pośrednika, zależnie do wybranej oferty. Alternatywnie można założyć sobie konto w systemie jednego z operatorów logistycznych i tam wygenerować sobie etykietę nadawczą. Paczkę z etykietą można potem nadać u kuriera, w punkcie obsługi, lub w Paczkomacie, zależnie od wybranego operatora. Jeżeli nie chcesz zakładać nigdzie konta, to za dodatkową złotówkę możesz wygodnie wygenerować etykietę nadawczą w serwisie Szybkie Nadania InPost, płacąc BLIKiem. Od niedawna InPost umożliwia też nadanie przesyłki bez etykiety za pomocą aplikacji.