Pandemia i e-commerce

Nie da się ukryć, że pandemia koronawirusa wywołała ogromny kryzys ekonomiczny. Ucierpiały gospodarki wszystkich krajów, upadają przedsiębiorstwa, a wiele osób traci pracę. Jednocześnie na nowej sytuacji skorzystały niektóre branże i nie chodzi tylko o producentów środków ochrony osobistej i płynów do dezynfekcji. Firmy oferujące telekonferencje, komunikatory, platformy e-learningowe oraz producenci sprzętu komputerowego zyskali na masowym przejściu na pracę i edukację zdalną. Jak podaje platforma e-handlowa Shoper, liczba transakcji w sklepach ze sprzętem komputerowym (w których normalnie kupuje tylko około jednej trzeciej klientów e-commerce) wzrosła w kwietniu 2020 o 133%, w porównaniu do kwietnia 2019. No właśnie, rynek e-commerce skorzystał chyba najwięcej na tej sytuacji: akcje Amazonu podrożały prawie dwukrotnie. Ilość transakcji w polskich sklepach internetowych wzrosła (zależnie od branży) nawet kilkukrotnie (o 374% w internetowych sklepach spożywczych).

Allegro sposobem na handel w sieci

W tej sytuacji, kiedy bezrobocie rośnie, a handel internetowy kwitnie, wiele osób rozważa zapewne wejście w branżę e-commerce. Jednym z najprostszych sposobów rozpoczęcia działalności w e-commerce oferują serwisy aukcyjne takie jak Allegro. Sprzedaż na Allegro to nie tylko sposób na pozbycie się niepotrzebnych, ale wciąż wartościowych przedmiotów – może to być też poważna działalność biznesowa. Od dawna już Allegro nie jest tylko internetowym targowiskiem, ale rozbudowanym serwisem sprzedażowym, w którym prym wiedzie poważna działalność biznesowa. Często nawet firmy posiadające własny sklep internetowy korzystają z opcji sprzedaży na Allegro żeby łatwiej dotrzeć do klienta.

Przesyłka biznesowa – oczekiwania klienta

Chcąc na poważnie podejść do handlu przez internet trzeba znać oczekiwania klientów. Wiele z nich wiąże się z dostawą towarów zakupionych na Allegro czy w sklepie internetowym. Internauci uczestniczący w badaniu opinii Gemius (E-commerce w Polsce 2020) wśród czynników, które mogłyby skłonić ich do częstszych zakupów on-line, na pierwszym miejscu wymieniają niższe koszty dostawy. Natomiast wśród najczęściej napotykanych problemów przodują długie oczekiwanie na dostawę i wysokie koszty przesyłki. Najpopularniejszymi formami dostawy są przesyłka kurierska, którą internauci uważają za najbardziej motywującą do zakupów, i Paczkomaty, z których korzystają najczęściej. Jeżeli przyjrzeć się także liczbie wskazań na mniej popularne formy dostawy, wyraźnie widać, że dla klientów najważniejsza jest bezproblemowy odbiór zamówienia i szybkość dostawy.

Wielu klientów wskazuje też, że do częstszych zakupów w sieci mogłaby skłonić ich darmowa dostawa zamówienia złożonego w sklepie on-line czy na Allegro. Ponadto, za najpopularniejsze formy zwrotu towarów internauci uważają darmowy zwrot kurierem w systemie door-to-door, oraz możliwość darmowego odesłania zamówienia przez Paczkomat. Wreszcie, prawie połowa klientów e-commerce korzystała kiedyś z opłaty za przesyłkę za pobraniem, jest to więc również istotna sprawa.

Karton, przesyłka biznesowa i ekologia

Często pomijanym czynnikiem kształtującym wybory klientów jest ekologia. Pierwszym elementem ekologicznej dostawy jest użycie biodegradowalnych opakowań. Ostatnio kupowałem papier do drukarki – wybrałem taki wykonany z makulatury, nie bielony. Zapakowana w karton przesyłka biznesowa dla mojej firmy miała puste przestrzenie wypełnione… foliowymi poduszkami powietrznymi. To jest przykład kompletnego niezrozumienia klienta – ostatnie czego chce osoba kupująca produkty z makulatury to dostać paczkę pełną folii. Drugim aspektem ekologii dostaw jest ślad węglowy. Wiele osób uczulonych na kwestie środowiska preferować będzie dostawę do punktu obsługi, a jeszcze lepiej Paczkomatu (bo tych jest więcej), ponieważ kurier wykonuje wtedy mniej kursów z paczkami niż jeżdżąc do domów klientów, a zatem spali mniej paliwa (a przy okazji wygeneruje mniej hałasu i korków ulicznych). Przesyłka może, a nawet powinna, być ekologiczna.

Co to jest przesyłka biznesowa Allegro?

Dostawa kurierem i do Paczkomatów, darmowe zwroty, przesyłka biznesowa pobraniowa – Allegro oferuje klientom wszystkie te opcje związane z dostawą w ramach współpracy z InPost. W ramach tej oferty sprzedawcy Allegro mogą zaoferować klientom obniżone ceny przesyłek do Paczkomatów (za 8,99 zł) i kurierskich (za 13,41 zł). Jest też dostępna opcja mini kurier, przeznaczona do wysyłania niewielkich przedmiotów (do 10 kg), w cenie niższej niż normalna paczka kurierska (10,95 zł). Co więcej, w ramach oferty Allegro InPost klienci mogą też korzystać z możliwości darmowego zwrotu towarów za pośrednictwem Paczkomatów. Operator zapewni, że większość przesyłek jest dostarczanych już następnego dnia po wysłaniu, jest to więc oferta, która zaspokaja większość ze wspomnianych oczekiwań klientów e-handlu: dostawa jest szybka, bezproblemowa i stosunkowo tania. Bardzo ważna jest też możliwość darmowego zwrotu, szczególnie w przypadku ubrań, które są najczęściej kupowaną kategorią produktów w polskim e-commerce. Z punktu widzenia sprzedawcy ważne jest też, że odbiór paczek z siedziby nadawcy przez kuriera jest darmowy jeżeli wysyła on co najmniej pięć przesyłek naraz. Zwykle taka usługa wiąże się z dodatkowym kosztem, a pięć paczek dziennie to nie jest dużo, nawet dla drobnego przedsiębiorcy na Allegro.